torsdag 28 maj 2015

Äggtjuvarna fortsätter

Det här med äggtjuvarna verkar aldrig ta slut och det känns jobbigt även om jag förstår att det är ett i-landsproblem. Igår när det återigen stod klart att tjuvarna varit i farten och att de till och med tagit de ägg som Skrållan börjat ruva var jag bara tvungen att göra något mer radikalt. Jag började snickra med det jag hade hemma och lyckades utan borrmaskin, sticksåg eller skruvdragare göra en liten utgång i en rejäl skiva. Jag tog ett lite spetsigt verktyg och hamrade på det för att komma igenom och det var mycket på envishet och styrka som jag lyckades med denna metod samt med vanlig såg och hovrasp. Jag lyckades hamra mig ordentligt på handen och den är öm och svullen, men jag är så nöjd med vad jag lyckades åstadkomma. Jag gjorde även en sorts sluss som är som en låda som finns innanför öppningen och som gör att man inte kan se eller gå rakt in utan måste svänga. Öppningen är verkligen liten för hönsen, men de förstod snabbt hur man gör och när Emil ska ta sig igenom får han verkligen vika ihop sig.

Det är svårt med så smarta äggtjuvar. Man är rädd att det blir för krångligt för hönsen... Idag fanns bara ett ägg och det är svårt att veta om det är skatorna som går in eller hönorna som inte går in. Jag hoppas så att jag får ägg snart igen!


1 kommentar:

  1. mamma o Helge o katterna Nilsson29 maj 2015 kl. 11:25

    Du är såå duktig Elin, hoppas det hjälper annars får vi sätta övervakningskamera..

    SvaraRadera