tisdag 13 september 2016

Mojka på valpträff

Söndagen den 4 september var det valpträff hos Mojkas uppfödare och vi fick träffa många syskon och jämnåriga halvsyskon. Det var så roligt att träffa alla och se hur även syskonen vuxit. Alla Mojkas kullsystrar var där och det var extra kul att se de andra gula tikarna. Jag tyckte att Mojka såg ut att vara grövst och flera av systrarna var riktigt smäckra och långbenta. Mojkas mörka ögon med "kajal" runt och mörka nos i kontrast till hennes ljusare gula färg stod också ut i jämförelse med de mörkare gula systrarna.

Mojka var extremt pigg och glad och när hon fick prova apportera en pälsklädd dummy passade hon på att rusa runt med den i munnen och försöka leka med syskonen. Hon var i himmelriket och hörde inte mig. Hon som är så lyhörd och duktig hemma. Jag var ju säkert lite nervös och då hon var så uppe i varv pratade jag mer och lockade i full falsett för att fånga hennes uppmärksamhet, vilket säkert bara gjorde saken värre. I andra övningar som inkallning, gå fint vid sidan och sådant gick det dock jättebra och man kan ju inte annat än le åt att hon var så lycklig och man anade verkligen hennes potential. Hon är en hund som älskar att jobba och hennes energi och positivitet går inte att ta miste på.

De är ju valpar än och det är viktigt att inte gå för snabbt fram så jag har snarast varit rädd att träna för mycket, men jag tror att vi har en bra nivå. Jag har ändå tränat en hel del med en underbar privatinstuktör och på brukshundklubben och vi fortsätter med vår lustfyllda och positiva träning. Kanske får vi möjlighet att bättre visa vad vi kan vid nästa valpträff, men det är härligt avslappnad och familjär känsla på träffen och min uppfödare är otroligt duktig och inspirerande så det är inget kravfyllt alls, utan det är bara jag som alltid vill vara duktig.

Det blev tyvärr inte att jag tog några bilder, jag hade lite fullt upp med mitt lilla charmtroll; )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar