torsdag 1 maj 2014

Mumsiga rabarber och hundbus

Mina rabarber har vuxit snabbt och igår skördade mamma massor, men det syns knappt. Hon gjorde två rabarberpajer och tog med sig hem för att göra rabarberkräm och det känns lyxigt att ha sådana råvaror i trädgården. Nässlorna får kanske bli soppa och kirskål blir sallad, men det gäller att djuren inte har kissat där...

Rabarberpajen avnjöts i trädgården i strålande sol och med sällskap av både Helge och Nimrod med mattar och hussar. Filippa uppskattade pojkbesöket även om håller dem kort, men Anja gick helst undan och försökte njuta av lugnet i solen. Det var verkligen underbart och det är superkul att se Helge och Nimrod in action...

10 april 

22 april 

26 april 


30 april 

1 april efter skörd



7 kommentarer:

  1. Helge sover fortfarande... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig, Nimrod är outtröttlig ;-)

      Radera
  2. Vet inte vad vi har för sorts rabarber, men den är fantastiskt söt och mild. Jag brukar koka saft av den, väldigt somrigt och gott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ..och chutney! Gott till grillat eller chèvre och annan getost.

      Radera
    2. Tack för tipsen, det låter jättegott! Mina känns ganska syrliga, men det går kanske bra ändå :-) Det passade väldigt bra i paj, men det vore kul att prova chutney, har du något recept?

      Radera
  3. http://www.ica.se/recept/rabarberchutney-1330/

    Tror det är en variant av det här jag utvecklat. Dock ingen vinäger vad jag vet, har dessutom aldrig rödvinsvinäger hemma. Är dålig på att följa recept utan rådfrågar smaklökarna. Mer ingefära, chiliflakes istället för chilifrukt då de är fulla av pesticider, mindre honung. Så lägger jag upp den i plastburkar och fryser, för hållbarheten är rätt låg, och då kan man koka om burken man tinar upp om man vill utveckla kryddningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Desirée!!! Det låter toppen!

      Radera