tisdag 5 januari 2016

Adilliya kan stå på bakbenen

Adilliya är så pigg och glad efter all sjukdom och trassel under hösten och vintern och det är så härligt att se! När hon är pigg och lite busig kastar hon med huvudet och man blir så glad när man ser hennes glädje! I helgen var vi på promenad på stubbfält tillsammans med Helena och Tolstoy och Adilliya var så lycklig. Jag kan inte låta bli att le när hon busar till det och börjar bocka och studsa och hon hade gjort det på promenaden innan med. Hon är väldigt lyhörd ändå, men när jag ber om ökning genom att bara tänka trav, så kan hon galoppera glatt och studsa lite. Vid promenaden med Helena och Tolstoy var hon först studie vid en flaggstång som stod och slog i vinden och jag log som vanligt åt hennes små bus, men när vi kom till samma ställe på hemvägen blev det lite väl uppspelt... Adilliya reser sig helt på bakbenen och ser så stolt och glad ut att jag blir mållös. Hon hoppar från denna position upp i luften och gör en bakåtspark innan hon landar och börjar bocka vidare. Hon har hela tiden huvudet mot mig och har inga tendenser att springa iväg eller råka sparka mot mig. Jag säger till henne att lugna sig och när hon gör ansats till att börja igen avbryter jag henne genom att bara be henne att låta bli och ta det lugnt. Hon är ju så väldigt lugn och trygg och jag önskar att hon hade mer energi och naturlig framåtbjudning, men det växer förhoppningsvis fram.

Det är nog lite dubbelt när man har en så extremt snäll och förståndig häst för det blir nog lätt att hon känner att jag tycker att det är härligt att hon visar energi och glädje, samtidigt som man inte bör uppmuntra en häst att stegra sig och sparka bakut. Jag ska tänka på att inte uppmuntra det utan förmedla att hon ska ha alla benen i marken även om hon gärna får bjuda på mycket energi. Jag kan inte låta bli att fundera på om hon medvetet vill visa vilken prima ballerina hon är och hon har ju en enorm smidighet och rörlighet utöver det vanliga...

2 kommentarer:

  1. Åh, känner igen det där med huvudskakningar! Var lugn, hon får nog energi så det räcker, Gorby var väldigt lugn som yngre med. ��

    SvaraRadera