tisdag 4 augusti 2015

Hönsgårdsbygge

Även om mina höns mest går helt fritt på tomten kan det vara bra med en hönsgård och om man vill ha renrasiga kycklingar är det bra att kunna dela av flocken så att vissa går i lilla hönshuset med hönsgård medan de andra går fritt och är i stora hönshuset. Nu är det inte långt kvar tills den är klar, men jag har tagit det i olika omgångar och det har fått ta tid att tänka ut hur den ska göras. Redan innan semestern röjde jag i syrénhäcken utanför det lilla hönshuset med bonusen att man får härlig utsikt över fälten från badrumsfönstret. Jag funderade sedan på hur stor hönsgården skulle vara och hur den skulle konstrueras. Det fick bli putsnät för att vara stabilt och så rovdjurssäkert som möjligt. Dörr fixades lättare än jag anat och jag fick en skruvdragare i födelsedagspresent så med den i högsta hugg har jag verkligen njutit av att bygga. Pappa hjälpte till lite igår och Filippa har också hjälpt till ;) Taket kvarstår och vi får se hur det blir. Sedan får jag kanske ta lite bilder på själva hönsgården där Alfred, Bianca, Lovis och Skrållan numera håller till.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar