lördag 8 augusti 2015

Tömkörning med Adilliya

Idag hade jag och Adilliya en riktigt bra tömköringspromenad. Jag tömkörde Malchic för någon vecka sedan för att få in känslan och tekniken då jag tänkt komma igång med det med Adilliya. Jag och Malchic hade nog bara tömkört någon enstaka gång innan och det var nog två år sedan sist, men det funkade utmärkt. När kommunikationen fungerar så är det inga konstigheter med tömkörning.

I övningen med Adilliya så är framåtbjudningen något som jag vill uppmuntra och jag ger extra stöd genom att börja promenaden med att gå bredvid. Jag varierar sedan med de långa tömmarna så att jag går bredvid, snett bakom som i arbete med långa tyglar och helt bakom som tömkörning. Adilliya hade bättre framåtdriv än senast vi övade och det var ett härligt samspel. Jättekul!


1 kommentar:

  1. Jättebra träning! De blir mera självständiga på det sättet. Dock har Gorby såna jättekliv rakt fram nu att jag har ett sjå att hänga med, och vill inte bromsa honom, så tömkör oftast på volter numera. :)

    SvaraRadera