lördag 16 januari 2016

Jag har skjutit min första pil

Ni som läst inlägget om Sweden International Horse Show 2015 förstod att jag blivit inspirerad att prova beridet bågskytte.  Jag som aldrig skjutit på något sätt, knappt kastat pil och inte ens kan sikta när jag spelar kubb...

Det är ändå något med att tillsammans med hästen ha en så specifik uppgift att gå in i så att ens samspel behöver vara rent intuitivt och helt utan kontakt med tyglarna. Jag är redan för att inte ha kontakt med tyglarna och rider med långa tyglar i alla gångarter.

Jag har kommit i kontakt med en tjej som tränat lite beridet bågskytte och som vill komma igång mer regelbundet och det känns jättekul att kunna träna lite ihop. Hon kom hem till mig förra söndagen och vi satte upp måltavlan på en snöhög. Det var lite krångligt att hålla rätt, men gick verkligen över förväntan! Jag prickade måltavlan varje gång och visst stod vi nära, men ändå. Det blev sådan kraft i pilen och det känns lite jobbigt att den är farlig när den kommer farande. Det var dock riktigt kul även om man snabbt blev kall om händerna i kylan.

Malchic och Adilliya stod ganska nära bakom oss för att vänja sig vid ljudet och företeelsen och de rörde knappt ett öra. Det var inte så oväntat med mina coola hästar och kanske kan jag prova från Malchics rygg när tillfälle ges.

Jag har bokat in mig på kurs den 27 februari i beridet bågskytte med världsmästaren Emil Eriksson som var den som fick mig att få upp ögonen för sporten, men dit tar jag inte med mig någon häst utan övar från marken. Det ska verkligen bli jättekul och jag hoppas kunna träna lite till innan kursen!

Efter kursen blir det nog till att köpa egen båge :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar