tisdag 17 maj 2016

Första ridturen ensam med Adilliya

I helgen var jag och Adilliya ute på ridtur i skogen med en kompis som fick rida Malchic och det gick superbra. Jag kom på att det var två veckor sedan jag red henne då, men det gick som vanligt jättebra, men det kändes som att hon gick lite klumpigt och jag tänkte att det kunde vara bootsen som är lite klumpiga. Jag tänkte då att jag skulle se till att rida henne på mjukare underlag och prova att bara ha boots på framhovarna.

Igår skulle jag så ut och rida med bara boots fram och när jag promenerade iväg med henne kom jag på att jag inte ridit på henne helt själv innan, men det kändes så naturligt att jag inte ens tänkt på det förrän jag redan var iväg. Adilliya var nöjd och glad och blev lite uppspelt av kossor och fladdrande eltråd där vi gick och där hon inte varit på länge. Vi travade lite först men när hon var lite mer uppspelt gick vi i skritt och jag väntade med att sitta upp tills vi var på hemväg. När man är ute med andra hästar eller människa bryr hon sig inte om dem ändå utan hon har kontakt med mig och struntar i om de springer iväg eller vad de gör så jag tänkte att det inte skulle vara något problem att rida själva.

Uppsittningen gick jättebra och snart gick vi fint och glatt hemåt. Jag var överlycklig över hur lätt och naturligt allt kändes och bubblade av hyllningar och smekte hennes hals. Hennes steg var mycket mjukare än i lördags och det var säkert tack vare att hon slapp boots på bakhovarna. Vid högt gräs stannade hon till och bad om matpaus men hon försökte inte slita åt sig gräs när jag sade att hon inte fick utan stod bara still en liten stund och fortsatte sedan fint när jag bad henne gå fram. Vi gick förbi hus och hon var lite nyfiken men fantastiskt duktig och gick så fint. Det blev även fin trav och mjuk avsaktning innan jag satt av. Till och med halten var jättefin och trots att jag inte var förvånad så var vi så stolta och lyckliga båda två!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar