söndag 22 maj 2016

Clinic med Mikkel Oster på Hearts and horses

Den 15 maj hade Svenska basjkirhästföreningen medlemsträff med clinic hos Mikkel Oster på Hearts and horses. Jag hade inte träffat Mikkel tidigare och blev positivt överraskad över att vi har mycket gemensamt när det gäller hästhantering. Temat var horsenalities och det kändes jättebra att Mikkel gått ifrån tanken att en häst har en viss horsenality och alltid behöver hanteras utifrån det. Han förklarade väldigt pedagogiskt och underhållande hur ytterligheterna på skalorna introvert - extrovert och left brain - right brain tänker och fungerar och hur man bäst möter dem och hjälper dem mot mitten av skalorna och därmed balans och harmoni. Mikkels stora hästflock gick runt och det var som ett fantastiskt skådespel när han berättade vad som kännetecknar olika horsenalities och samtidigt gav exempel på hästar i flocken och man såg det tydligt mitt framför ögonen. Det är viktigt att man är duktig på att läsa sin häst så att man hela tiden möter den på rätt sätt och inte misstar stress för dominans till exempel. Att hela tiden känna in hästen och förmedla kärlek och omtanke är också extremt viktigt och att ta hjälp av någon som är kunnig och som man litar på om man är osäker.

Det jag tog med mig mest var att man bör ge små fina signaler till left brain introvert så att de behöver koncentrera sig och utan att jag har vetat det så är det så jag har gjort med Adilliya när hon är i den sinnesstämningen. Sedan är Adilliya inte så extrem i det utan hon är i princip alltid positiv och vill förstå och göra rätt. Hennes trotsiga tonårssida, som Mikkel så komiskt beskrev när det gäller left brain introvert, kommer fram när hon hellre vill äta vidare när hon ska drivas från betet. Det är aldrig några värre protester än att hon bara struntar i att man vill att hon går, men så är hon ju extremt trygg med allt runt henne, litar helt totalt på människor och låter inte sig störas av viftande pinnar eller något utan vill bara inte som en trotsig tonåring? Att göra stora signaler när de är i den sinnesstämningen gör nog bara hästen mer avtrubbad och okänslig, vilket jag också haft en känsla av.

Att målet är att få hästen att hålla sig kring mitten av skalorna kändes också som ett himla bra sätt att se det. Jag känner att varken Malchic eller Adilliya far ut i något extremt även om Malchic har en tendens att bli right brain introvert när han blir uppstressad och spänner sig om han stöter på sådant som är läskigt för vildhästar. Det kan vara lösa hästar som busar i hagar som man rider förbi eller att bli lämnad ensam, men han har utvecklats något enormt och vi är ett riktigt team han och jag så jag tror att vi kan klara allt om vi bara ger det tid.

När det gäller skalan left brain - right brain så kan man se det som att när hästar är left brain är de uttråkade och behöver lite positiv stress för att komma till balans och right brain behöver bli av med stress och kunna koppla av för att komma till balans. För att bli av med stress är det positivt med repetition och för att få mer energi i en left brain är det bra att hitta på nya saker och variera. Det är positivt om de behöver anstränga sig lite och komma ifrån uttråkningen genom utmaningar där de behöver koncentrera sig och därför är det jättebra med små signaler som blir en utmaning för hästen. När hästen är right brain och stressad är det hästens instinkter som har överhand och det är överlevnad i fokus, medan en left brain är kreativ och hittar på saker själv då den är uttråkad. För hästen är det trevligast att vara mitt emellan och för den som ska samarbeta med hästen är det också trevligast med en harmonisk häst som varken är stressad eller uttråkad.

Tre vackra basjkirhästar var med på clinicen och jag skulle kunna berätta mycket mer men nöjer mig här. Är man nyfiken på Mikkel Oster och Hearts and horses finns det massor av information på facebook, youtube och deras hemsida.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar