måndag 16 maj 2016

Tävling i beridet bågskytte ger inspiration

Den 6 och 7 maj var det tävlingar i beridet bågskytte på rikstorneringen och medeltidsdagarna på Hovdala slott. Jag var där och träffade vänner som tävlade och nya bekantskaper med koppling till det beridna bågskyttet. Det var första tävlingarna jag sett och det var fantastiskt kul och trevlig, avslappnad och hjärtlig stämning som fick mig att bli sugen på att tävla någon gång i framtiden. Det var koreansk gren första dagen och kabak andra dagen. Koreansk gren består av sex tävlingslopp och det är först två lopp med två måltavlor, sedan två lopp med tre måltavlor och sist två lopp med fem måltavlor och det gäller att kunna plocka och ladda ny pil snabbt! Banan är ofta rak, men i Hovdala var det två rejäla svängar och det märktes att det var en extra svårighet, men både ryttare och hästar hade jättekul precis som publiken i sommarvädret. På lördagen var det lika strålande väder och den spektakulära grenen kabak där ryttaren skulle hämta en pil från marken i full galopp, ladda med den eller annan pil om man inte fick upp den och skjuta på en cymbal som sitter många meter upp i luften. Därefter ska ryttaren ladda om och pricka en rund knäckebrödsskiva. Det ges extra poäng om ryttaren böjer sig fram över hästen och skjuter uppåt och det ser verkligen häftigt ut! Det var fyra lopp per ekipage, men jag hade önskat att det var fler för jag ville inte att det skulle ta slut. Jag hoppas få se många tävlingar i beridet bågskytte framöver! Ryttarna och hästarna var superduktiga och flera lyckades pricka cymbalen och allt. Så imponerande och inspirerade! Det är verkligen en publiksport tycker jag och det är så härligt att se hur glada hästarna är med!

Filippa följde med och njöt i det vackra vädret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar