onsdag 14 oktober 2015

Hela 16 småkycklingar i badrummet

Jag kom på att jag inte berättat hur det gick med kläckningen sen. Dag 21 kom som sagt  tio små dunbollar och dagen efter kom fem till. Efter ytterligare två dagar, då jag inte trodde att det skulle komma fler så hade ytterligare en knackat ett långt hål i skalet på morgonen. När det såg precis likadant ut när jag kom hem från jobbet befarade jag att den lille inte klarat sig, men jag hörde sedan hur det pep. Trots att man hört att man inte ska hjälpa kycklingar ut, för de kan ha skador och de kan fastna i hinnor, så kunde jag inte låta bli och jag vill inte att någon ska lida. Skalet var väldigt hårt och jag öppnade upp lite vid öppningen och bände upp skalet. Jag märkte att kycklingen inte satt fast och snart hade den lyckats bända upp skalet ytterligare och ta sig ut. Morgonen efter hade den torkat helt i kläckaren och fick flytta till syskonen i badrummet. Denna lilla bruna känner jag igen för den och en till är märkbart mindre än de andra. Den andra lilla kallas Nugget, men det är en annan historia. Trots att de är mindre så är de lika matglada, pigga  och framåt. Alla växer så det knakar och de har börjat sprätta ordentligt och sandbada. Så bedårande!

Här ser man en av de stora tillsammans med den lilla som kläcktes sist 

1 kommentar: