tisdag 22 december 2015

Valpväntan...

När jag var i Stockholm på Sweden International Horse Show passade jag även på att innan showen besöka labradoruppfödaren som jag valt att köpa valp från. Det var superhärligt att få träffa hennes underbara hundar och jag fick även se när de tränade apportering. Jag blev lika imponerad, inspirerad och rörd som vid jaktprovet och det är fantastiskt att se hundarnas glädje och lyhördhet. Till och med ettåringen hade koll på när det var hennes tur och busade inte iväg efter andras dummies eller bollar. En av tikarna var dräktig och magen började vara i vägen så det fick vara hennes sista apportering innan valpningen. Denna ljuvliga tik låg med huvudet på mina fötter när vi fikade och jag fick en så härlig känsla för henne. Den gula labradortik som jag fastnat för genom bilder på internet var precis lika fin i verkligheten och hon skulle dessutom bli farmor till valparna i magen. Jag som egentligen skulle vänta lite blev så förtjust att jag ställde mig i kö på kullen som redan var på väg och som var beräknad till julafton.

Det blev en spännande och förväntansfull väntan och jag hade kollat upp så att allt praktiskt med semester och annat skulle lösas. Det var ju inte helt optimalt med hundvalp så tidigt egentligen och jag hade ju tänkt rida in Adilliya också under våren. Ibland får man ändå gå på magkänsla och det kändes rätt. Det var dock många på kö och den 21 december fick jag besked att det blivit fyra tikvalpar och därmed tyvärr inte blev någon till mig.

Det viktigaste tycker jag ändå är att jag har hittat en uppfödare som jag ser upp till och litar på och hon har hundar med underbart temperament, enorm lyhördhet och arbetsförmåga samt ett strålande yttre. Jag älskar att höra om olika hundar som finns i stamtavlorna och hur hon planerar sitt avelsarbete. Jag försöker ta till mig och lära så mycket jag bara kan och jag ser fram emot att börja träna apportering med. Jag har redan köpt böcker i ämnet och ser fram emot att få ta del av uppfödarens tips och råd och komma igång.

Den kull som jag egentligen varit inställd på från början och som jag står i kö på närmar sig redan för tiken beräknas löpa redan i januari vilket ger leveransklara valpar i maj. Det är en riktigt intressant kombination med en supertrevlig tik som är jaktchampion och som redan givit en jättefin kull med helt fria höfter och armbågar. Planen är att få träffa tiken innan valparna kommer för jag har inte träffat henne än eftersom hon inte var hos uppfödaren när jag var där. Jag har dock hört mycket gott om och läst på om båda de blivande föräldrarna samt tittat på bilder och det känns jättebra! Det är en härligt njutningsfull väntan...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar