lördag 12 december 2015

Inspirerad på Sweden International Horse Show

Jag skulle kunna skriva massor om den fantastiskt innehållsrika tiden på Friends arena under årets Sweden International Horse Show då jag hade hand om Svenska Basjkirhästföreningens monter tillsammans med superhärliga nya och gamla basjkirvänner. Man kan läsa mer om det i Svenska Basjkirhästföreningens medlemstidning och det var verkligen lyckat med massor av människor som fick upptäcka vår underbara hästras genom vår frågesport och de hästar som fanns på plats. Här tänkte jag fokusera på mina intryck utanför basjkirerna...

Jag vill börja med Emil Eriksson som är världsmästare i beridet bågskytte och som både visade show i stora arenan och clinic i mässpaddocken. Han red en stor maffig shire och det var otroligt inspirerande att se deras glädje och fokus när de rusade fram i galopp med helt fria tyglar. I mässpaddocken berättade Emil med headset om sin historia och om sporten medan han gjorde en uppvisning och han trollband mig helt. Jag som aldrig haft något som helst intresse att skjuta på något...

En annan som inspirerade var Lorenzo som med ett helt gäng lösa skimlar som springer och hoppar i fina formationer står uppe på hästryggarna och dirigerar hela gänget. Det var verkligen imponerande även om jag själv skulle nöja mig med lite färre hästar :) Det var även intressant att se hur hästarna interagerade  sinsemellan och vissa busade lite och gjorde inte precis som Lorenzo tänkt. När någon ville springa om hästen framför eller springa vid sidan av hindret blev det mycket intressant att se hur de andra hästarna reagerade på det och det märktes att de hjälpte Lorenzo i uppfostran.

Alizée Froment red svår dressyr helt utan huvudlag och det är härligt att det når en stor publik för jag önskar att fler få upp ögonen för att det finns alternativ till att rida med bett.

En maffig ardenner visade dressyr i mässpaddocken till musik från Lejonkungen och bara musiken rör mig till tårar, men i kombination med en så kraftfull häst som gör superfina galoppombyten var det så att jag rös. Jag tycker att det är superinspirerande när det visas att stora kallblod kan och då kan basjkirer framstå som små och smidiga...

Även mässan gav inspiration och jag köpte boken "Hästens förutsättningar för arbete- under utbildning och träning" tillsammans med en dvd med över åtta timmars material. Det är en ny bok av Anders Eriksson, Sara Nyman med flera och på dvdn medverkar Philippe Karl, vilket i ärlighetens namn var det som lockade mig mest... Jag får kanske tillfälle att ge en recension när jag har läst och tittat.

Det var fyra fullspäckade dagar i Stockholm och det blev inte mycket sömn men jag var hög på positiv energi. På söndagskvällen körde jag hem och när jag vid midnatt hade omkring en timme kvar hem mötte jag storm med ett stort träd över vägen och alternativa vägar var avstängda så med mamma i telefon bestämdes att jag fick sova i bilen på en rastplats. Jag kan inte hävda att jag sov gott, men jag sov en del och körde sedan hem för en dusch innan jag körde till jobbet och en full arbetsvecka. Jag var mycket tacksam över att jag köpt en mobilladdare till bilen på vägen upp,så att inte mobilens batteri behövde dö, och att jag köpt fleecetäcken, till hästarna, som kunde hjälpa mig att hålla värmen. Det var de första täcken jag köpt till mina hästar någonsin och även om hästarna inte ens provat dem än så har de kommit mycket väl till pass ;)

Det var verkligen en fantastisk långhelg!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar