fredag 10 juli 2015

Premieringsförberedelser

Hur ska man egentligen ladda upp och träna inför en premiering? Man vet ju inte vad som väntar för det beror på så mycket och det finns så många olika sätt att träna. Man vill inte träna för mycket för nära inpå om hästen riskerar tröttna, men inte för lite om hästen riskerar bli stressad. Adilliya är ju otroligt lätthanterad, vänlig och trygg och det är nog mest min nervositet som kan ställa till det. I fjol blev hon lite uppstressad, men ibland är hon mer seg så det är svårt att veta hur hon ska agera.

Vi har tränat en hel del på trav med bra driv under våra promenader och jag är jättenöjd med hur vi kan rusa fram i aktiv trav som att vi svävar fram, men när vi övade lite på ridbanan igår ville hon inte springa alls fort och det stressar mig trots att jag tror att hon är mer alert på premieringen. Dagen dessförinnan red min syster Malchic och jag och Adilliya övade på att med träns och bett ta det lugnt runt busiga hästar i hagar omkring och när Malchic travade och galopperade ifrån oss under promenaden. Det gick jättebra samtidigt som man märkte att det var en prövning för henne att behålla lugnet.

Att stå stilla har vi också övat på och det är svårt för henne när det är uppståndelse runt omkring eller långtråkigt, men att flytta fötterna halva steg för att smidigt ställa upp korrekt för domaren har vi inte övat på. Det gick dock bra under gårdagens träning på ridbanan. I fjol var jag glad om jag fick henne att stå stilla över huvud taget och det har vi ju övat mer på nu iallafall...

Utrustning på premiering är ett kapitel för sig och jag hade beställt ett svart portugisiskt träns med mässingsutsmyckning som skulle passa fint till Adilliya och de långa svarta lädertyglarna med mässingshakar som jag tänkt använda. Jag var stressad över att tränset inte verkade hinna komma trots beställning i god tid och blev glad när jag fick besked om att det kommit i sista sekund idag. Det visade sig dock att företaget råkat skicka ett brunt istället för ett svart som jag beställt. Det löste sig dock genom att det fick bli det träns och de tyglar vi hade i fjol och då vi fått samma startnummer 18 som i fjol och jag låtit nummerlappen sitta kvar hela året är det kanske ett gott tecken:) Tränset smordes och de gamla tyglarna sattes på så att det matchar. Det är ett ganska diskret träns utan nosgrimma och när jag tänker efter så tror jag att det är mer passande i sådana här sammanhang då man vill att hästen framhävs och inte döljs av utsmyckande utrustning.

Att rykta och fixa inför premieringen är också något man kan oroa sig för och göra på olika sätt, men det blev iallafall så att jag ryktade och blötte henne med vatten med svamp och sköljde svansen nu på kvällen innan. Det blev även lite pälsglans och hon var skinande ren när hon fick beta en stund på kvällen. Imorgonbitti blir det mer ryktande, tvättande och pälsglans :)

Även jag ska försöka göra mig lite fin och jag har sett till att inte ha byxor som kasar ned tillsammans med en kort skjorta... Att slippa ha fullt fokus på att hålla byxorna på plats och inte visa halva rumpan känns superbra ;)

Visst kan man alltid förbereda mer, putsa mer och försöka vara mer perfekt, men när jag nu ligger i sängen och ska sova innan premieringsdagen så är jag nöjd och jag ska göra mitt bästa och njuta av en härlig dag med min vackra ballerina. För mig är hon underbar oavsett hur det går!

Lite extra glänsande...







1 kommentar:

  1. En liten mängd stress är bara bra, och jag hoppas Adilliya är lagom laddad med lite stress så hon visar upp sin svävande trav som vi vet att hon kan :)

    Stort lycka till önskar vi, jag är så otroligt stolt över min första fölunge Adilliya som blivit en sådan vacker och glänsande ung dam. Hur det än går i dag är det samma Adilliya du släpper tillbaka i sin hage i eftermiddag.

    Kramar från uppfödaren <3

    SvaraRadera