torsdag 1 september 2016

Nya familjemedlemmen minishetlandsponnyn Mira

Jag håller på att bygga ligghall hemma i min hage och kommer att ha Malchic och Adilliya hemma framöver. Det är så härligt att ha dem utanför fönstret och att umgås med dem mest hela tiden.

Hästar mår bäst i en större flock och jag bestämde mig för att leta efter en minishetlandsponny då Helenas lilla Idun charmat mig totalt och minisar har många fördelar genom sin storlek samtidigt som de är riktiga hästar i en hästflock.

I söndags åkte jag och tittade på två ungston på två olika stuterier och på det andra stället föll jag pladask för 3-åriga lilla Mira eller Hasselbos Ohmira som hon egentligen heter. Stuteriet som Mira kommer ifrån ligger jättenära och jag känner och ser upp till hennes uppfödare så det känns extra kul att det blev en "Hasselbohäst".

Hon är en bländande söt och social liten tjej med den mest ljuvliga färg och en underbar man. Hon ville gärna gosa och klia och verkar ha samma genomsnälla och milda temperament som Adilliya. Det kändes så rätt och pappren skrevs på plats. Det känns verkligen som att det är meningen att Mira ska flytta ner till mittskåne igen. Säljarna kommer att sakna henne massor och hon har verkligen haft det underbart hos dem sedan hon flyttade dit som föl, men uppfödare kan inte behålla alla hästar och jag är så lycklig över att få köpa denna lilla stjärna!

Allt gick så snabbt så jag hade inte pratat med Mira uppfödare i förväg, men när jag meddelade henne fick jag ett svar som gjorde mig helt rörd. Hon skrev att Miras mamma och mormor hade utmärkt sig som de snällaste och mildaste hästar hon haft och hon har en enorm erfarenhet av minishetland genom sin mycket framgångsrika uppfödning.

Planen är att Mira ska komma hem lördagen den 10 september och jag längtar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar