tisdag 23 juni 2015

Imponerad av Skrållans modersinstinkt

Det är så fascinerande att se naturens magi på nära håll. Skrållan är den mest underbara hönsmamma jag kan tänka mig och trots att hon är beskyddande låter hon mig komma nära. För att visa att jag inte ville något illa höll jag fram mat till henne och att då höra hur hon med ett särskilt läte berättade för bäbisarna att det var matdags så att de kom fram från den skyddande värmen under henne var helt rörande. Hon såg sedan till att smula maten i småbitar och kasta framför ungarna samtidigt som hon visade hur man ska picka i sig. Ljudet fortsatte och det är ett underbart rogivande och värmande ljud och att se hur de små aktivt lär sig och även smakade från mammas mungipa eller näbbgipa var så gulligt! Jag har fortsatt handmata dem emellanåt och de små kommer gärna upp och kliver i min hand medan de äter ♡ Smulat hårdkokt ägg är favoriträtten,  men även gröt av startfoder från Svenska foder äts med god aptit. Jag tycker att de redan har vuxit!


2 kommentarer:

  1. Åh vad härligt! Sånt missar man med maskinkläckta! :( Och bra de kommer fram till dig så de blir lite tama. Och de växer jättefort! :) Karina

    SvaraRadera
  2. Så gulliga de är..

    SvaraRadera