lördag 20 juni 2015

Skrållan har blivit mamma!

Skrållan har ruvat så troget och jag har önskat att hon skulle lyckas få någon bäbis av de tre blommehönsägg hon låg på. Blommehönor är inte kända för att ruva och vara moderliga och många hönor behöver öva några gånger innan de lyckas få fram kycklingar, så jag har försökt att inte ha så höga förväntningar. Jag har dock haft nedräkning och visste att de 21 dygn man räknar med skulle innebära beräknad nedkomst idag, på midsommardagens morgon.

När jag öppnade för hönsen i morse hörde jag att Skrållan lät på ett speciellt sätt och hon låg inte så platt längre utan såg större ut. Jag tyckte att jag hörde pipande, men även småfåglar utanför hönshuset pep och jag ville inte störa så jag tittade inte. Dessutom har jag förstått att man kan höra kycklingarnas pip redan när de är kvar inne i äggen. Efter någon timme gick jag ut igen och då såg jag tre små kycklingar som kommit ut ur redet och pep för fullt. Jag började göra iordning för Skrållan och hennes små för att underlätta för dem och skydda mot faror. De bor nu i hundburen inne i hönshuset och har fått specialmat och vatten. Skrållan är så duktig och vaktar sina små ordentligt. Jag är så imponerad av att hon lyckades få hela tre kycklingar av de tre äggen och att de dessutom kom precis när de var beräknade. Jag är så stolt över Skrållan och tacksam över att jag fått en så fantastisk blommehöna! Nu börjar dock en ny utmaning och de är så små och söta att man blir orolig att något ska gå fel. Jag är en riktig hönsmormor;)











2 kommentarer:

  1. De ser ut att ha det bra där i hundburen ...så duktig mamma hon är:)

    SvaraRadera
  2. Så underbart! Duktig höna! Full pott! :) Karina

    SvaraRadera