måndag 8 juni 2015

Skrållan vill bli mamma

När de små australorpsen kom tog Skrållan direkt på sig rollen som extramamma och när de börjat växa upp lade sig Skrållan för att få nya bäbisar. Äggtjuvarna har tagit ägg för henne innan, men nu har hon legat på tre ägg i över en vecka så man börjar hoppas att det kan bli smått om knappt två veckor. Varken blommehönor eller australorps är kända för att ruva och jag hade bestämt mig för att köpa någon orpingtonhöna då de är kända för sin ruvlust och för att vara underbara mödrar för jag skulle vilja få kycklingar på sikt. Många kycklingar föds numera i kläckningsmaskin, men jag önskar att alla fick växa upp med en mamma och skulle vilja bidra till att fler kycklingar får en naturlig och lycklig barndom. Att Skrållan ruvar känns nästan för bra för att vara sant och det vore så kul om hon lyckades. Hon skulle säkert bli en duktig mamma, så målmedveten som hon är i ruvandet och så gullig hon var med australorpsen. Det är dock länge kvar och mycket kan hända så jag bara hoppas och önskar att vi får höra ljudet av små blommekycklingfötter...





3 kommentarer:

  1. Ja det kan man längta efter...;)

    SvaraRadera
  2. Åh vad gulligt, och vad fin hon är! En av faverollunghönsen började kuttra och kurra så gulligt då jag tog ut de små ica-tupparna, de är bara 2 veckor yngre, men jättesmå i jämförelse med de andra, så jag har en förhoppning att nån kanske vill ruva nästa år. Nu ville jag börja med kycklingar för att vänja mig. ;) Och förhoppningsvis slippa sjukdomar. Karina

    SvaraRadera
  3. Sen finns det inte så mycket rashöns i dessa trakter, verkar vara fler hönsägare i Skåne.

    SvaraRadera