söndag 24 augusti 2014

Hönsen behövde höra att jag älskar dem...

Mina hönor är verkligen olydiga när det går det där med att värpa. Jag vet inte hur många gånger jag har möblerat om i hönshuset och mamma och Dan har byggt jättefina värpreden, där äggen rullar ner till en korg för att undvika äggstölder. Jag har lagt en massa gosig halm till dem i redena så att det täckt hålen för att få dem att trivas, men det funkade inte.

I förra helgen glömde jag stänga till hönsen på natten för de hade inte gått och lagt sig så jag gick in och duschade, men sedan glömde jag gå ut igen. På morgonen när jag skulle öppna saknades en höna och jag fick en klump i magen, men försökte tänka att hon kan dyka upp.

När jag kom hem från jobbet spatserade fyra hönor och en tupp mycket nöjda omkring och jag var så lättad och lycklig över att hon var tillbaka. Jag överöste dem med kärlek och berättade högt och tydligt hur mycket jag älskar dem.

Samma dag började de använda de nya redena och har gjort det sedan dess. Det kommer cirka två ägg om dagen och det kan man inte klaga på.

Hönsen verkar förresten uppskatta den nya hagen och hästarnas sällskap :-)






2 kommentarer:

  1. Åh vad gulligt! Höns är smartare än man tror. :) Karina

    SvaraRadera
  2. Hönshjärna, hi,hi :)

    SvaraRadera