lördag 9 augusti 2014

Onödigt mycket klumpighet, men mycket nöjd med nya hagen!

Den nya hagen som ska vara bakom syrénhäcken bort mot grannen har varit ett av semesterns projekt och nu är det bara handtag som ska sättas mellan den befintliga och den nya hagen samt utbyte av elaggregat från det jag lånat till det nya som jag köpt idag. De tre jordningsspett som inhandlats ska också anslutas och det siktar jag på att göra imorgon.

Nu fokuserar vi på allt som har gjorts :-)
Staketstolpar har köpts in och slagits ner, men det är grymt torrt och hårt i marken så jag har prioriterat de stolpar som är närmast min trädgård för hästarna är känsliga för för mycket gräs så hagen ska utökas efter hand. Andra dagen som jag höll på att slå ner stolpar lyckades jag knocka mig själv i ansiktet med skaftet på gummiklubban då den tunga klubban for nedåt och skaftet for upp och gav mig fläskläpp och näsont... Hur klumpig kan man vara?

Det var inte bara staket som skulle byggas utan en gammal rejäl syrénhäck skulle dessutom forceras så att hästarna får en gång igenom. Det blir jättemysigt, men det är mer arbetsamt än man kan tro och stammarna som skulle bort var riktigt kraftiga liksom rötterna som skulle bort för att inte hästarna ska snubbla. Att slita inne i buskage ger en del rivmärken och jag lyckades dessutom få en spetsig kant av en gren mitt i pannan så det gjorde riktigt ont. Kanske är man mer stolt och nöjd tack vare smärtan och svetten...

Stolpar har börjat komma upp och jag siktar från början på att göra hela hagen på en gång...

Hagen är inte så stor, men ser större ut på bild...
Lite annan vinkel... 
Före forceringen av syrénhäcken... 
Efter forceringen av syrénhäcken... 
På närmare håll...
Före forceringen från andra hållet... 
Efter forceringen från andra hållet...
På närmare håll... 
...och ännu närmare...
Nya hagen sett från gången vid syrénhäcken. 
Nya hagen från lilla vägen.
Avslutningsvis ett par bilder från arbetet i häcken. 


4 kommentarer:

  1. Det är tufft med stängsling.

    Syrener är inte att leka med, träet är stenhårt! Även här börjar hagprojektet närma sig slutet, och jag har röjt upp massor av gångar och tunnlar genom al- asp- och videsly (givetvis med diverse blessyrer som följd..). Men det känns alltid bra att se resultatet :) Hästarna kommer bli så glada över ditt slit!

    /Disa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns skönt att höra att även rutinerade proffs får blessyrer... :-)
      Tack Disa, visst är det kul att slita för sådana godingar!

      Radera
  2. Jag är glad vi slet i våras när det gick att få ner stolpar! Illa med skador, men skönt när det är klart, och vad fint det blev! Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var smart att passa på när det var fuktigt i marken! Tack! Kram

      Radera