söndag 12 juni 2016

Läget i hönshusen

Jag har inte skrivit om hönsen på länge och det var mest för att allt gick så bra och två ljuvliga kycklingkullar från olika genbanksbesättningar växte och frodades. I det yngsta gänget av 8 var det bara 2 tuppar och 2 av hönorna hade hätta som jag är så förtjust i. De var dessutom väldigt ljusa med mycket grått, superfina! Här nedan är en bild...


Den 28 maj kom dock en räv mitt på dagen och jag förlorade halva blommehönsflocken. Med världens bästa grannars hjälp hittades Emil, Skrållan och Madicken från äldsta gänget, Hildur från Skrållans första kull, Lina och Malin från Skrållans andra kull, Krusmynta och Viktualia från höstens kläck (dessa 2 ska dock få flytta till en kompis), 2 av de 7 fantastiska unghönorna från februarikullen, 2 unghönor utan hätta och de 2 ungtupparna från yngsta kullen. En av ungtupparna dog någon dag senare och en flyttade hem till mamma för att bo med tupparna från februarikullen, men han är nu såld till ett gott hem med egna blommehönor. Det är han som är mest vit på bilden ovan.

Efter rävangreppet känns det inte okej att ha hönsen frigående, åtminstone inte sommartid. Denna gången var det mitt på dagen och radion var igång. Jag var hemma och sprang ut och for efter för att skrämma, men den kom ändå tillbaka igen samma dag och efter det är hönsen instängda. De ska få en rejäl hönsgård som blir större än australorpsens, men än så länge har de fått en mindre iallafall så att de kan vara ute.

Skrållan och Hildur ruvar och Skrållan har fått ägg från genbanksbesättningen som februarikullen är från och Hildur har fått australorpägg från Alfred och hans damer Lovis, Alva, Bianca och Gunnel.

Australorpsen trivs ju jättebra i sitt lilla hönshus med hönsgård som har fixats till med tak och ordentlig lucka så kanske kan Emil och hans flock också trivas i en mer skyddad värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar