tisdag 28 juni 2016

Mitt och Mojkas första stora äventyr


Helgen innan midsommar var det kennelträff hos Mojkas uppfödare och vi åkte upp till Strömsholm på lördagen. Mojka sov fint under den långa resan och när vi kom fram träffade vi massor av underbara labradorer och deras trevliga hussar och mattar. Mojka var yngst i gänget och hon var så duktig där hon hängde med i den stora fickan på västen. Vi fick se en massa spännande apporteringsträning och det var superintressant och lärorikt. På kvällen var det middag och Mojka sov själv inne på vårt rum i vandrarhemmet utan minsta tvekan eller oro. Även när hon vaknat till låg hon och roade sig själv med ett ben och jag var så stolt över min lilla stjärna.

Efter en supertrevlig kväll och en god natts sömn var det dags för tävlingen om vem som blir kennels mästare 2016. Jag och Mojka tittade på och hon lyckades sova lugnt medan det skjöts skott, kastades dummies, visslades i visselpipor och sprang hundar. En halvkusin till Mojka vann och det var en superhärlig dag! När alla åkt passade jag och Mojka på att åka till ett köpcentrum för jag hade glömt ena resväskan hemma och vi skulle vara borta i sex dagar till så jag behövde shoppa. Jag hade med necessär, ytterkläder, skor, jeans och tjocktröjor , underkläder, sovkläder och övriga kläder hade glömts hemma inklusive finkläder till midsommar. Jag shoppar extremt sällan så det var en god anledning att passa på. Med världens bästa valp som sov i bilen i parkeringsgaraget kunde jag gå all in och fynda på rean så det blev 3 klänningar, 2 jumpsuits, 3 linnen , 1 tröja och underkläder för en hel vecka. Innan denna helg hade Mojka inte varit själv alls även om jag mycket korta stunder lämnat henne med Filippa och jag kan knappt tro hur trygg och harmonisk hon är i sig själv. Jag var givetvis och kollade till henne flera gånger och jag tänkte hela tiden på henne så det var stressig shopping men det gick bra.

På måndagen hade vi sovmorgon och på eftermiddagen åkte vi till Dalarna där vi skulle spendera veckan som funktionärer på clinic och tävlingar i beridet bågskytte. Jag kände inte någon sedan tidigare, men det blev en otroligt härlig och extremt intensiv vecka. Så härliga människor och hästar och en sådan ära att få umgås med delar av världseliten i beridet bågskytte. Mojka charmade de flesta och hon var helt otrolig! Hon hängde med på allt utan att tveka och kunde koppla av var som helst. Hon åkte fyrhjulingsflak och var med vid banan i skogen där hästarna red förbi och hon åkte i den stora fickan i västen och var supernöjd i buren som hon aldrig varit i tidigare. Jag var så imponerad. Hon var så nöjd och glad och lugn och trygg hela tiden trots ett helt fullspäckat schema under långa dagar. Min lilla stjärna ♡

Det var så mycket vi fick uppleva där i Dalarna, men min stora höjdpunkt var lördagskvällens tävling på stranden i Rättvik. Utsikten och solnedgången var magisk liksom de otroligt skickliga stjärnorna som galopperade och skjöt på måltavlor och på toppen av en midsommarstång som vi plockat blommor och bundit kransar till på dagen. Jag är så tacksam över att ha fått träffa idoler och se dem stråla i denna sagolika miljö!

Hela veckan utbrast de internationella stjärnorna entusiastiskt "Puppy" när de såg Mojka och de gullade och busade med henne så när hon hörde ordet "Puppy" började hennes svans att vifta för fullt. Jag beslutade att det fick bli hennes mellannamn och något vi bär med oss för alltid.

Precis framme i Dalarna men snart gick hon mest lös för hon lyssnade fint

Mojka vilar medan tävlingen är i full gång bara ett par meter bort

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar