söndag 12 juni 2016

Mojka har kommit hem

Söndagen den 29 maj var det äntligen dags att hämta hem den mest ljuvliga valp. Filippa och Helena följde med och efter 5,5 timmars resa var vi framme hos uppfödaren. Mojka och hennes syskon sov och vi hälsade på de vuxna hundarna, pratade med uppfödaren och fixade med papper och sådant. Uppfödaren hämtade sedan Mojka och sade att hon är tuff så vi kommer få himla roligt ihop. Hon berättade även att Mojka är en sådan som förser sig när det gäller mat och hon har verkligen god aptit på livet! Jag kunde inte riktigt förstå att hon var så liten och att jag skulle få ta med henne hem...
I min famn hos uppfödaren 
Ute vid bilen fick Filippa komma ut och hälsa på sin nya "lillasyster" och de hälsade väldigt fint och brydde sig knappt om varandra. Sedan bar det av och Mojka satt i famnen på den i passagerarsätet, men snabbt kom vi på att hon trivdes utmärkt på en filt på golvet. Hon sov mest hela tiden men vi pausade så hon fick kissa och äta på rastplatser längs vägen. Hon verkade gilla Filippa och följde fint efter henne i koppel, när hon kunde låta bli att klia sig för att det var ovant med något runt halsen. Filippa låtsades knappt om henne.
På rastplatser på väg hem
Väl hemma fick hon träffa Nimrod som hon ju kommer att ha som "dagstorebror" när jag är på jobbet och det gick jättebra. Nimrod är enormt stor, men van vid små djur och supersnäll!

Jag hade tagit av benen på min säng för tanken var såklart att Mojka skulle få sova i sängen med mig och Filippa. Hon var helt med på det och sov gott uppe vid huvudkudden riktigt nära mig. Så himla mysigt och så skönt att hon inte verkade det minsta bekymrad över att vara i en helt ny miljö och skild från sin mamma och sina syskon. Hon vaknade vid 5-tiden och somnade om efter kissande utomhus och lite lek och sov till 8-tiden. Hon har från första stund varit väldigt lätt att läsa av och rumsrenheten har gått jättebra. Hon sover jättebra på nätterna och det är vid 5-tiden som hon behöver ut och kissa och sedan busar hon eller gnager lite på ben innan hon somnar om till mellan 8 och 10. Inte illa att få sova så bra när man är "småbarnsförälder" ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar