tisdag 24 november 2015

Lille Emmett överlevde en natt utomhus i snöoväder

I lördags saknades lille Emmett när jag räknade in kycklingarna inför natten. Jag letade länge med pannlampa i mörker och snöoväder, men fick ge upp. En av Skrållans åtta kycklingar, en vit höna, blev tagen av örn för någon vecka sedan, vilket känns jättesorgligt och jag tänkte att någon rovfågel troligen varit framme igen.

När jag på söndagsförmiddagen skulle öppna för hönsen så såg jag hur något rörde sig i ögonvrån i hönsgården som står öppen och när jag såg att det var lille Emmett blev jag så lycklig och lättad. Jag lyfte upp honom och tog in honom till värmelampan i hönshuset, men han verkade helt oberörd av att han varit ute i snöoväder hela natten. Helt otroligt! Han är omkring tio veckor gammal, men ändå så tålig.

Ibland får namn en extra innebörd och jag kan inte låta bli att frångå Astrid Lindgrentemat. Emmett är ett sådant exempel. En vän bad att han som kyckling skulle få namnet Emmy och jag sade att det får bli en Emmy eller Emmett beroende på om det är en höna eller tupp. Då det visade sig vara en tupp är han en Emmett och min koppling till namnet är den oerhört starke vampyren i Twilightsagorna. Efter denna natt känns det som att han verkligen lever upp till sitt namn och Emmett betyder dessutom kraftfull eller hel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar