lördag 20 februari 2016

13 små kycklingar blev det

Emil vill ha tillökning i hönsflocken men hans damer har inte kommit igång och värpa än. För att få fler hönor, nytt avelsmaterial och mer rastypiska individer köpte jag avelsägg från en genbanksbesättning och första hålslaget kom på alla-hjärtans-dag. På tisdagen hade en svårt att komma ur skalet och jag försökte hjälpa, men den var inte riktigt klar och jag var så rädd att jag skadat den förfärligt för det kom rödaktig vätska från hinnan vid skalet. Som jag våndades och oroade mig över den lille! Så jobbigt att inte veta vad man skulle göra. Skulle den bli bra? Hade den ont? Den betedde sig normalt utöver att den verkligen inte kom ut eller gjorde större hål på skalet. På onsdagen tänkte jag att det var bäst att se hur den såg ut för att skona den från lidande om den inte var bättre. Jag tog upp ägget och tog försiktigt bort skalbitar och sedan drog jag försiktigt bort hinnan som helt mirakulöst inte längre innehöll någon vätska utan blottade en fantastisk liten kyckling som med stor kraft sprattlade med sina ben och såg ut att vara helt oskadd. Det kläcktes en till liten på onsdagen och de var kvar i kläckaren till torsdagen då de båda snabbt smälte in med syskonen. 13 stycken små sötnosar blev det och de är pigga och glada och bor i badrummet. Idag fick en liten flytta till en familj som fått en ensam kyckling som mamman inte var snäll mot och även om jag kommer sakna den lille så känns det bra att ha kunnat hjälpa till att ge den lilla ensamma kycklingen en kompis. Jag ska få uppdateringar om hur det går och bilder och det känns roligt! Hen kommer till ett garanterat bra hem och får bli en älskad familjemedlem ♡

Här kommer första bilderna på de små...



1 kommentar: