måndag 15 februari 2016

Jakten efter den perfekta ridrepgrimman

Efter att jag länge letat runt i djungeln av bettlösa huvudlag och provat alla möjliga sidepulls och LG-bridle blev jag tipsad om ridrepgrimma av min instruktör Ewa Angantyr. En ridrepgrimma är mjuk och skön och nästan obefintlig när allt stämmer och man kommunicerar genom energi och minimala rörelser. När man behöver ta i sin häst är repgrimman dock väldigt tydlig och det är verkligen det huvudlag som jag föredrar. Mina första ridrepgrimmor och reptyglar köpte jag genom min instruktör, men när tyglarna gick sönder och det blev dags att köpa nya fanns det inte möjlighet att köpa där utan jag fick leta runt. Då grimmorna hade en speciell brun färg kunde man inte hitta nya tyglar som matchade heller utan jag fick leta efter nya grimmor med.

Jag köpte två fina ridrepgrimmor med flätad nosdel, men de töjdes ut så att de hamnade för högt upp på nosryggen och flätan vek sig ibland så det var instabilt och säkerligen obekvämt. Till grimmorna hade jag även köpt tunna reptyglar med knutar. Fördelen med tyglarna är att de är smidigare än de grövre reptyglarna jag var van vid, men knutarna var jag inte helt bekväm med trots att de behövdes för att hålla emot om hästen exempelvis ville beta och stretade emot. Om man tränar dressyr på ridbanan skulle nog de tunna reptyglarna med knutar passa bra då de är nättare, men annars föredrar jag de rejälare reptyglarna och jag köpte snabbt ett par svarta som jag använde med de nya ridrepgrimmorna.

Då grimmorna inte satt bra  tittade jag runt för att hitta riktigt bra ridrepgrimmor som de första jag hade. I dem fanns en ring i fiadoraknuten och jag tror att det är hemligheten för att få ridrepgrimmor som inte töjs. När det finns en ögla vid fiadoraknuten så blir det utrymme för den att töjas och när den blir större runt nosen åker den upp på nosryggen och blir instabil och obekväm.

Jag har köpt flera vanliga repgrimmor och ledrep på naturhasten.se och det är där jag köpt de rejäla reptyglarna med. Då jag upplever att de har bra produkter ringde jag upp och förklarade mitt önskemål om ridrepgrimmor med ring i fiadoraknuten istället för ögla för att undvika att de töjer sig. Jag beställde en svart med silver/rostfritt till Malchic och en svart med mässing samt svarta reptyglar med mässing till Adilliya och de kom hem på bara ett par dagar. De känns verkligen superbra och jag är så nöjd!

Här ser ni Malchic i sin :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar