torsdag 5 februari 2015

Bett igen inför premiering

Jag har ju helst inte bett i munnen på hästar, men för att Adilliya ska känna sig riktigt bekväm med det vid utställning och premiering är det viktigt att hon får vänja sig. Det var länge sedan senast, men hon var mer villig att få in bettet i munnen och hon fick en morotsbit direkt efter för att få positiv association. Det var dock inte lätt att tugga morot med bett i munnen tyckte hon, men det är kanske också något hon kan vänja sig vid.

Jag köpte ett visningsgrimskaft i läder och mässing vid Stockholm International Horse Show och det blev invigning av den. Den har två kedjor så att man fäster en i varje bettring och det verkade smidigt, men kedjorna är så långa att de kan komma in i munnen på henne så vi får se om vi vänjer oss och får in en bra teknik. Det känns smidigt med grimskaft istället för tygla, men vi får prova oss fram. Redan när jag köpte visningsgrimskaftet förstod jag att jag skulle behöva köpa ett nytt träns till Adilliya för tränset måste ju ha mässingsknäppen så att det matchar och dessutom känns det som att Adilliya kommer att bli superfin i svart med mässing. Jag tror att jag har hittat ett perfekt som man dessutom även kan använda bettlöst och det känns ju bra! Vi får se hur det blir, men än så länge övar vi med det gamla.

Adilliya var väldigt följsam och vi promenerade bara runt lite i ridhuset och travade lite grann innan vi promenerade hem tillsammans med Helena och Cilnyi.






3 kommentarer:

  1. Jag tycker också det är viktigt att man inte blandar metaller, det ska vara en fin enhet. Det är mycket viktigare än klargröna döskallar i strass på pannbandet, det imponerar nog inte på någon domare.

    Vad duktig du är som förbereder i så god tid, men det kan vara klokt så det slutar vara så intressant att "fingra" med grimskaft eller tyglar. Men förmodligen kommer hon ha annat att tänka på ändå när det är dags.

    Lycka till, hela vägen till sommarpremieringen önskar uppfödarmatten :)

    SvaraRadera