måndag 2 februari 2015

Fjäderlätt kontakt med det nya repet

På långturer går jag långa sträckor och Malchic gillar att gå bakom och ofta jättesakta. Jag har reptyglar som jag lätt knäpper om till redrep, men det är inte så långt och det är ganska tungt i längden när man går flera mil. Jag har tänkt att Malchics dragning mot mig skulle bli större om jag hade ett längre rep och tidigare hade jag ofta ett enkelt lasso om halsen på honom vilket gick jättebra, men nu har jag hittat något ännu lättare och smidigare.

Repet kallas "featherline" och är jättetunt, lätt och smidigt. 7,2 meter långt är det och man får en känsla av frihet som att det knappt finns samtidigt som man har tryggheten med ett ordentligt rep om det skulle behövas. Det går smidigt att packa ner i fickan när man inte använder det och jag valde en färg med invävd reflex, som känns jättepraktisk i vintermörkret.

Det invigdes i lördags då jag hade det när jag gick med Malchic till ridhuset och det var verkligen revolutionerande! Jag kunde gå på i rask takt och när Malchic kom långt bak travade han gärna ikapp för han kände ju själv att han var lite väl långt ifrån mig. Repet var dessutom så lätt och det gav verkligen en bra känsla. På hemvägen travade vi hela vägen och var tillbaka på bara tio minuter och det var verkligen smidigt att bära på repet när man hade hästen bredvid sig trots att det är många meter rep man då bär på.

På söndagen gick jag med Adilliya till skogen igen och då fick hon också prova featherlinen, vilket gick jättebra. Det ger verkligen en härlig känsla av lätthet och frihet. På söndagskvällen hade jag och Malchic den med oss på en längre ridtur och jag har en känsla av att jag inte kommer att ge mig iväg med hästarna utan featherlinen framöver...


4 kommentarer:

  1. hur mycket kostade det och kan man få se en närbild ?

    mv ulrika vestin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har svarat på facebook. Kul att du blev intresserad och hoppas du gillar det om du provar!

      Radera
    2. Har svarat på facebook. Kul att du blev intresserad och hoppas du gillar det om du provar!

      Radera
  2. Hundvarning....

    SvaraRadera