måndag 14 juli 2014

Har äntligen hittat rätt i bootsdjungeln

Jag vill inte räkna på hur mycket alla boots som jag köpt till Malchic har kostat...men nu har vi hittat rätt :-)

I början var det Easyboot Glove som köptes in och som efter hand som hans hovar blev mindre då min hovvårdare gav honom lägre trakter än han tidigare haft, började åka av i trav och galopp. Även när hovarna slutat krympa och de satt som en smäck kunde man inte lita på att de satt kvar i galopp. Malchics hovkvalitet är exceptionell och han behöver oftast inte boots, men när man behövt har jag alltid fått lyssna efter så att inte bootsen åkt av och fladdrade i gaitern runt karleden, inte fullständig frihet att behöva lyssna efter det i en härlig galopp. Då han har så bra hovar och jag ville kunna slappna av helt så blev det ofta att jag tog av bootsen där underlaget tillät, och det är ju bra, men ändå lite omständigt. Ett par Easyboot Glove har jag dock kvar och de får en Adilliya låna.

Flera par Equine fusion boots har jag också haft och de har en mjukare sula så de påminner om gymnastikskor. De trillar inte av, men täcker hela hoven och sitter inte så tajt, vilket Malchic inte verkade uppskatta. Dessutom hade de en tendens att snurra sig.

Jag hade från flera håll hört att Renegade-boots skulle vara jättebra och när Malchic nu framåt sommaren var lite öm och åter behövde boots så inhandlades ett par. Hans bakhovar klarar det mesta så jag har bara på framhovarna än så länge. Både jag och Malchic är supernöjda och det är en fröjd att susa fram i galopp med boots utan att behöva lyssna efter ljudet från boots som dinglar runt karlederna. Man kan därför rida hela rundan på både stickig grusväg och mjuka sköna vägar utan att behöva ta av och på boots och det är en härlig frihetskänsla!


2 kommentarer: