söndag 24 maj 2015

Hönsflocken växer ytterligare

Jag har verkligen blivit mer hönsintresserad än jag trodde och i fredags köpte jag ytterligare fem australorphönor från den superkunniga och jättetrevliga uppfödaren som jag köpte kycklingarna från. Samtliga nya är svarta och två av dem är från februarikullen precis som Alfred, Undis, Lovis, Sofia, Bianca och Josefina. De har fått namnen Edla och Hildur från Mio, min Mio respektive Karlsson på taket.  Två av de nya är födda i november och de är riktigt stora och fina och har fått namnen Alma och Alva. Jag tänker att alla vet vilka Astrid Lindgrenkaraktärer de är. Den femte nya är en tvååring från tyska linjer och hon hade redan ett namn. Hon heter Gunnel. Gunnel är verkligen ljuvlig, en riktig bamsehöna! Hon har använts för avel då uppfödaren genom henne fått in nya linjer och därmed undviker inavel. Jag är så tacksam över att jag fick köpa dessa fem!

De nya sattes först i hönshuset och var instängda en liten stund för att förstå vart de hamnat, men sedan öppnade jag och de började ganska omedelbart utforska syrénhäcken. Emil var mycket fascinerad av de nya hönorna och framförallt Gunnel, som han ville fram och hälsa på. Nykomlingarna passade på att vara ute sent och Emil var riktigt orolig över det och kallade högljutt att det var sovdags. Till slut kom de in och satte sig på sittpinnarna för att sova och Emil var nöjd. De är så gulliga och Emil har verkligen utvecklats till en ansvarsfull och klok tupp som tar väl hand om sina hönor. Det är många hönor för honom att ta hand om nu innan Alfred växer upp och hjälper till, men planen är att Tindrorna och Amelia ska flytta till mamma och Dan och då blir 19 hönor 15.

Det är roligt att se hur hönsen interagerar och det verkar gå väldigt bra. Inga bråk alls och de går mest uppdelat så att det är tre grupper, men de båda grupperna med australorps umgås nog en del inne i syrénhäcken. Även Emils gäng interagerar med de andra och främst Alma och Alva går även på gräsmattan och är avslappnade.

Emil försöker bekanta sig med Gunnel
Alma och Alva på lite bilder...


...här syns även Tindra

1 kommentar:

  1. Haha, härligt, och kul att alla verkar samsas så bra! Jag som bara har kycklingar har världens sjå, de 8-veckors är elaka mot de andra 13, så de står mest i ett hörn.. Dock är det varmt av två värmelampor, så det går ingen större nöd på dem, mat och vatten har de med i sitt hörn. Men ändå. Släppte även ut de två isbarerna jag haft inne som sällskap åt de små, och de är hunsade av alla. Suck. Men nu ger jag det denna vecka innan jag delar av igen, tycker de borde vänja sig. De stora är 8 veckor, och de små 5 veckor, men nästan lika stora som de äldre. Hönsgård under uppbyggnad, törs inte ha de små lösa än, de är inte tillräckligt tama än. Karina

    SvaraRadera