torsdag 7 maj 2015

Nya värpreden och redägg

Jag är med i flera hönsgrupper på facebook och har sett tips om att kattlådor med tak är omtyckta värpreden så jag har provat det. Jag köpte två stycken på internet och den dagen de kom hade jag dessutom köpt fyra stycken redägg så det blev lite roligt pyssel!

Jag placerade redäggen på olika ställen och redan dagen efter hade hönorna värpt i de nya redena och alla äggen låg inte i en stor hög, vilket känns bra för om alla vill lägga på samma ställe blir det säkert kö. Det är kul att se vilka som föredrar vilka reden och jag låter det ligga kvar ägg i ena kattlåderedet för jag hoppas att Skrållan eller någon annan skulle vilja ruva. Vi får se hur det utvecklar sig, men jag har blivit sugen på att få kycklingar och jag vill att alla ska få glädjen att växa upp med en mamma ♡

Nytt värprede... 

... med redägg...

...och riktigt ägg!

2 kommentarer:

  1. Så fint det blev, vi vill nog ha Tindrorna när Dan byggt hönshus...det smitta med att ha hönsen hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart ni ska ha Tindrorna och Amelia när ni fått eget hönshus. Det är så hemtrevligt och mysigt med höns ♡

      Radera