torsdag 7 maj 2015

Intervallträning för Malchic

Jag är inte den som tvunget måste motionera mina hästar varje dag och de har ett rikt liv med flocken och rör sig en hel del ändå. Så här års när det trots allt börjar komma ministrån av superkraftigt gräs i vinterdagen tänker jag ändå lite extra på motionen. Det gör så mycket för en häst att springa istället för att gå och man vill ju att sockret i de små grässtråna förbränns även om de blandas ut med mycket hösilage och halm. Det är inte främst för att undvika övervikt utan för hovarna även om det hänger ihop. Det var en liten utvikning, för det jag skulle skriva om var Malchics konditionsträning igår. Jag hade inte mycket tid, ville se till att motionera Malchic så jag kom på att Malchic nog har tillräcklig framåtbjudning för att kunna köra intervaller. Det var ganska högt gräs och riktigt lysande grönt och saftigt, men vi travade och galopperade fram och tillbaka fyra gånger med enstaka betespauser. Sträckorna var cirka 400 meter så 400 gånger 8 blir 3,2 km i trav och galopp. Det blev mycket effektiv träning för vi var ute i mindre än en halvtimme. Det blev lite bus från Malchics sida och lite övertalning, men han är så lyhörd att jag med mjuk kramning med benen fick honom framåt när han behövde övertalning och annars kunde jag vara mest i neutral sits. Han blev verkligen inte det minsta trött, men det var säkert nyttigt och jag är så glad och stolt över hans utveckling!

Utsikten från betespausen var ljuvlig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar