lördag 2 maj 2015

Nackdelen med det nya huvudlaget

Det nya huvudlaget var tänkt till Adilliya, men det var aningen litet och jag har använt det en del på Malchic. I det stora hela känns det bra och Malchic verkar gilla det. En nackdel är dock att det kan åka av... Gräset har börjat locka och när jag och Malchic promenerade så ville han äta så jag fick dra i tyglarna för att få honom med mig där han gick så långt bakom mig som tyglarna tillät. En traktor var på väg mot oss och Malchic hade stannat till så jag drog lite mer och stod plötsligt med hela huvudlaget i händerna. Lös häst och traktor på väg mot oss kändes inte så bra, men jag kom fram till Malchic och lade tyglarna om hans hals. Han betade och jag kände mig lugn med tyglarna runt hans hals iallafall innan traktorn var förbi och jag kunde ta på huvudlaget och gå vidare. Lite vardagsdramatik, men det gick ju bra och har man bara lite koll så ska nog huvudlaget sitta kvar framöver.


3 kommentarer:

  1. Vilken tur att Malchic var så trygg.

    De flesta huvudlag är väl designade för att föraren går bakom eller sitter på hästen. När man läser din text och ser designen förstår man att det lätt kan åka av vid promenader där hästen går bakom, värt att tänka på. I övrigt ser det fint och genomtänkt ut tycker jag. Snyggt är det också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, många huvudlag kan åka av om man leder frsmför för det är tänkt att man ska rida. Malchic är väldigt smart och skicklig och jag är ganska säker på att han gjorde det med vilje så om man bara är lite mer observant på vad han säger så undviker man det lätt. Man måste kommunicera med honom och det är bra att han påminner en om man någon gång missar det. Tack, jag gillar också både konstruktionen och utseendet på huvudlaget!

      Radera
  2. Oj, läskigt! Det är verkligen jättesnyggt, men det är ju bra om de sitter kvar.. Van vid islandsträns utan käkrem, så de åker av superlätt om man drar. Och jag har ju träns med bett, så jag drar inte upp huvudet, knuffar lite lätt så de lyfter huvudet. Även med grimma på, min rygg pallar inte att dra, en sugen häst rår jag inte på. ;) Karina

    SvaraRadera