tisdag 8 september 2015

Farväl vackra Stina

Vackra blommehönan Stina har drabbats av en obotlig sjukdom och fick ikväll somna in. Hennes ena vinge började hänga för några dagar sedan. Hon var pigg och glad för övrigt och åt och drack så jag läste på lite om hönssjukdomar och hoppades att hon skulle bli bättre. Igår märkte jag att benet på samma sida som vingen också var försvagat och jag förstod att det inte var bra. När jag läste på förstod jag att det var mareks sjukdom och hon hade även blek kam och förstorad kräva, vilket var andra symptom. Dödligheten är nästintill 100 procent och det finns inget att göra. Att låta sjuka djur slippa lidande är oerhört viktigt och jag är tacksam över att jag fick hjälp av min mamma och hennes man. Hon hade ett härligt liv i frihet och är nu begraven i trädgården bredvid Ronja. Hon lever vidare genom sin son Melker och fler avkommor väntas om Skrållans ruvande ger liv. Vackra Stina...

Stina som unghöna i oktober 2014 med autoeffekter
Stina tillsammans med Madicken och Ylva-Li för ett par veckor sedan 

2 kommentarer:

  1. Åh så tråkigt! :( Hon var jättefin, och hade ett bra liv hos dig! Tur de flesta är resistenta mot marek iaf! Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är en sjukdom som de flesta höns bär på och jag hoppas du inga fler insjuknar. Kram

      Radera