tisdag 15 september 2015

Kycklinglycka

Igår blev verkligen en dag i kycklingarnas tecken. Efter jobbet köpte jag 24 avelsägg från lyckliga frigående blommehöns och de hamnade i den nyinköpta äggkläckningsmaskinen så nu får man hålla tummarna. Maskinen är helautomatisk och har fått mycket bra omdömen, men inget kan mäta sig med Skrållan. Hon hade börjat prata med äggen sedan dagen innan och jag tyckte att jag hörde pipande trots att det bara var dag 20. När jag försiktigt lyfte henne lite såg jag en riktigt färsk och fuktig kyckling göra en kullerbytta och det visade sig att kläckningen redan kommit igång. I morse tittade jag lite försiktigt igen och då fanns det minst tre små dunbollar under henne. Jag flyttade hennes rede till en egen avdelning i stora hönshuset och efter jobbet bjöd jag dem på kokt ägg. Skrållan visade med entusiasm och varsamhet hur man äter och jag såg minst sex stycken kycklingar komma fram från värmen under Skrållan. Vi får se hur många kycklingar det blir till slut, men jag är så glad och det känns även kul att de denna gången har många olika färger.


1 kommentar:

  1. Åh så fina! Och ett helt gäng till på gång, underbart! Själv sitter jag på händerna för att inte ladda kläckaren med små egna blandisägg.. ;) Karina

    SvaraRadera