måndag 23 mars 2015

Klickerpremiär för Malchic

Anja och Filippa har alltid älskat klickerträning och jag blir så glad av att se hur uppfinningsrikedom och lycka flödar. När det gäller hästar har jag varit mer försiktig, men det var ganska länge sedan jag kom fram till att jag skulle börja klickerträna Malchic. Idag blev första träningstillfället och vi började först träna öppna från marken utan klicker och det gick jättebra både när jag gick baklänges framför och tillsammans bredvid. Vi gjorde även lite lastningsträning och det gick också jättebra trots att det var mörkt både ute och inne i hästtransporten. 

Klickerträningen gick ut på att belöna att inte tigga. Morotsbitarna lockade givetvis och jag klickade och gav en bit när han släppte fokus på godiset. Det "trick" hästen lär sig först är det som oftast väljs spontant när hästen vill ha godis och det är då smart att välja ett "trick" som inte ställer till det som exempelvis en stegring skulle kunna göra. Att inte belöna när hästen fokuserar på godiset känns också bra genom att det gör att hästen får tänka mer själv och vara mer medveten för annars finns risken att hästen mest följer godiset.

Malchic tyckte att det var jättekul och han verkade förstå att han inte skulle låsa sig vid godiset. Det känns som en god start och min tanke är att komma igång med detta nu i korta pass varje dag och inspireras av Horse Vision-boken. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar