söndag 29 mars 2015

Lektion med Malchic

I fredags hade jag och Malchic lektion för Ewa Angantyr och det var som alltid väldigt trevligt och lärorikt. Det var längesedan sist, men vi har ju tränat en del själva på öppna från marken och jag har även provat en del uppsuttet.

Vi började från marken och Ewa tyckte att han verkligen kunde öppnan nu så vi ska försöka få mer energi i den. Jag ska tänka på att ha en mer energisk skritt när vi går in i öppna och behålla energi och tempo. För att behålla energin kan man börja med bara några steg och sedan rakställa igen.

Det blev tydligt när vi gick på volt att Malchic inte är så lyhörd för att flytta bogarna med driving game utan när man gör öppna gör han det fint men i andra sammanhang lyssnar han inte på det eller har svårt att förstå det. Det ska vi öva på och jag fick tips om en bra övning där man går längre ifrån hästen och ber om böjning.

Vi provade lite uppsuttet och jag fick bekräftat att jag känner när han går i öppna vilket var skönt. Jag fick ett jättebra tips som jag även använt när jag ridit Ewas lipizzaner Lillebror och det är att börja öppnan ur en volt så att man får med sig böjningen och ställningen från volten. Det underlättar för både häst och ryttare och det kommer vi att öva vidare på.

Jag kan tillägga att klickerträningen har gått bra och det känns som att Malchic är inklickad. Han förstår att han inte ska visa intresse för morötterna utan att klicket kommer när han tittar bort och han förstår att klicket betyder godis. Det ska bli kul att träna vidare.

På väg till ridhuset för Ewalektion. Det blir lätt suddigt när man är i rörelse.


1 kommentar: