lördag 21 mars 2015

Uppdatering kring mina lyckliga höns

Min lilla hönsflock är så mysig och de verkar trivas bra i sitt nya fina hem. Att få se dem lyckligt pickande i trädgården och i hagarna när man kommer hem från jobbet och när man tittar ut genom fönstren på helgerna är så hemtrevligt och mysigt. De njuter verkligen av livet och jag får se vad som klarar sig undan deras framfart i rabatterna ;-) 

Äggen är något som jag fortfarande funderar på... Innan flytten hade en av hönorna som tidigare aldrig värpt börjat lägga vita, avlånga ägg och det är antagligen Stina eller Tjorven eftersom de är yngst. Sedan flytten kommer det dock inga sådana ägg utan endast de beige. Jag hoppas att det inte betyder att de inte trivs. Det är samma värpreden som innan, men kanske gillar de inte placeringen. Vi får se hur det utvecklas.

Oron över att rovdjur ska komma åt mina små kommer nog alltid finns i bakhuvudet efter de fruktansvärda angrepp vi haft, men det finns iallafall ännu inga tecken på att skadedjur eller andra oönskade djur tar sig in i nya hönshuset och det känns skönt.

Jag har funderat på att göra en presentation av de olika hönorna, särskilt efter rovdjursattacken då jag först var osäker på vilka som blev tagna. Redan samma dag kunde jag dock konstatera att det var Mia-Maria som tillsammans med Teddy och Freddy hade gått bort. Flocken består därmed av Emil, Madicken, Skrållan, Ylva-Li, Tjorven och Stina. De gör sig så fina ihop på bilder så vi får se om det blir enskilda presentationer längre fram. Här kommer iallafall lite gruppbilder.


Framifrån är det Tjorven, Stina, Madicken, Ylva-Li och Skrållan


Från höger är det Tjorven, Stina, Ylva-Li, Skrållan, Madicken och Emil


De något äldre damerna Ylva-Li, Madicken och Skrållan 


Och lite bilder på vad de hittar på... 

7 mars

21 mars



2 kommentarer:

  1. Hihi, ännu en anledning att inte hålla efter våra rabatter! Ingen av oss gillar trädgårdspyssel och har bara en perennrabatt som inte är så fin då den är väldigt oskött och gammal. Dock kan den bli perfekt hönsbuskage då våra vuxit upp (om de nu klarar sig ur äggen..) Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter utmärkt! Håller tummarna för er äggkläckning!

      Radera