tisdag 8 mars 2016

Första traven på Adilliya

Nu har jag nog tappat räkningen på hur många gånger jag ridit Adilliya, men det är ganska precis en månad sedan jag satt upp för första gången. När jag räknar efter var det sjätte ridtillfället i lördags :) Det blev en relativt kort tur och vi hade sällskap av Helena och Tolstoy som promenerade med oss. Jag satt upp vid stallet och red en bit innan jag satt av och vi promenerade tills det var dags att vända hemåt. Då satt jag upp igen och efter en bit började Helena och Tolstoy trava och jag och Adilliya började också trava en bit bakom. Adilliya har mycket större rörelser än Malchic och har inte samma självklara balans och låga tyngdpunkt utan är mer graciös och yvig i rörelserna och det kändes, men jag satt och följde med och det kändes bra och kul. Det kändes helt tryggt faktiskt och hon verkade inte ha några tankar på att busa till det. Hon saktade fint av när jag bad om det och hennes balans har verkligen utvecklats sedan hon bar mig för första gången! I början var hon väldigt koncentrerad på balansen och gick liksom bredbent de första stegen för att känna efter och vänja sig, men de senaste två gångerna kändes hon mer självklar redan från början. Hon har en tendens att bli mentalt trött av nya saker då hon tänker mycket även om hon utåt sett alltid visar sig trygg och lugn och hon i grunden har ett enormt förtroende för mig och människor i allmänhet.  Det känns därför extra viktigt att ge henne ordentligt med tid att smälta det nya och inte gå för fort fram trots att hon verkar helt trygg och lugn. Jag vet inte hur snabbt andra går fram och det varierar säkert, men då Adilliya är så bekväm med ryttare och utvecklas så fint tyckte jag att hon kändes redo för att prova trav och vi travade en gång till då vi travade ikapp Tolstoy och kontrollerat saktade av innan jag satt av och berömde massor. Hon var så duktig!

Bild från söndagens promenad tillsammans med Helena och Idun

1 kommentar:

  1. Åh vad härligt! Ni är jätteduktiga! Känner igen det där med mental trötthet, även nu berättar Gorbys nya ägare att han blir helt slut av att koncentrera sig, men han visar det genom att busa massor i hagen efter koncentrationsövningar. ��

    SvaraRadera