söndag 6 mars 2016

Övat med Malchic inför beridet bågskytte

Redan innan jag var på kurs hade jag ridit lite med armarna rakt ut i åtminstone skritt och trav. På kursen för Emil Eriksson fick vi även tipset att rida med ett glas vatten för att försöka hålla handen så stilla som möjligt.

Det där med vatten får vi öva en annan gång, men på dagens ridtur tränade vi på att jag höll händerna rakt ut i alla gångarter på stubbfält och det gick bra. Jag låtsades även skjuta pilbåge och vrida mig efter ny pil och sådant och det gick bra. Trav är verkligen superbekvämt, men galoppen behöver vi öva lite mer för han har inte så lätt för galopp och jag behöver emellanåt hjälpa till för att hålla igång, vilket inte är så smidigt att behöva göra när man ska koncentrera sig på att skjuta samtidigt.

Jag knöt tyglarna för att inte oroa mig för att han skulle kunna trampa på dem när han springer med huvudet lågt och det var smidigt. Vi red även längs en mjuk grusväg där det nästan aldrig kommer bilar och den sträckan kändes extra bra eftersom det inte är frestande gräs där, även om han skötte sig bra hela rundan.

Det snöar i Skåne idag och jag passade på att ta några bilder från hästryggen...




2 kommentarer: