fredag 30 maj 2014

Hönsen är nattugglor

Jag går upp klockan fem när jag ska till jobbet så jag försöker komma i säng vid nio och det kan ju vara svårt av olika anledningar för det finns ju så många härliga djur man vill hinna ägna sig åt. På sistone har det dock varit svårt på riktigt för hönsen vägrar gå och lägga sig!!! De går runt och pickar och pratar och tänker inte på att jag måste stänga till dem så att inte räven tar dem på natten. Grannarnas höns går och lägger sig i tid, men mina vill vara uppe tills det i princip blir mörkt, vilket gör att det blir allt senare och att sitta uppe på kvällen bara för att vänta ut att hönsen ska behaga gå och lägga sig känns lite absurt. Igår hade jag dock en plan... Jag hämtade majs, som de ju älskar, och lade bland maten i hönshuset sedan dröjde det inte länge förrän de gick in och jag listigt kunde stänga om dem. Får se om det fungerar även i fortsättningen för de verkar väldigt intelligenta. Exempelvis hörde de för någon vecka sedan hur jag ojade mig över ogräset och dagen efter hade de börjat hjälpa till att rensa med stor frenesi! Mamma har börjat tro att det är hönsen själva som äter upp sina ägg och nya reden med uppsamling av ägg planeras för att hindra tjuven oavsett vem den är. Igår ertappade jag dock en skata i full fart från hönshuset... Jag gillar verkligen mina höns, det blir inte alltid som man tänkt, men det gör att det blir mer autentiskt<3

Rensning pågår... 
Så här fint rensar hönsen, säkert minst lika bra som jag-) 
Kanske kan det smaka med lite majs som kvällssnacks... 
Nu ska vi gå och lägga oss tänkte jag... 
Mums, så gott!!!
Strax är även sista hönan inne, yes nu får jag sova!

1 kommentar:

  1. Det är kanske ugglor..vi köpte nog fel...och de värper ju dåligt...men de gör ju lite nytta i alla fall....hjälper dej att luka:)

    SvaraRadera