onsdag 7 maj 2014

Naturens skönhet och ogräs

Ikväll slogs jag ännu en gång av hur lycklig jag är över mitt liv på landet. Jag var precis tillbaka från stallpyssel och en härlig ridtur med Malchic, Helena och Tolstoy. Solen hade hunnit börja gå ner och hundarna fick springa en stund på tomten, medan jag stängde till hönsen, vars ägg inte längre verkar stjälas. Det är en så härlig känsla och trots att bilden inte ger rättvisa hoppas jag att man kan ana skönheten...

Det är så vackert i min trädgård och jag hinner inte med att fotografera alla vackra blommor. Det är massor med förgätmigej och vackra gula blommor samt en stor löjtnatshjärta bland annat. Den gula tulpanen har fått sällskap av ett helt fång med röda och fruktträden blommar också. De vackra gammaldags påsk- och pingstliljorna har blommat klart och det var så kul att se hur de fanns i olika varianter.




I måndags tog jag med mig Malchic och Adilliya till min hage och medan de betade rensade jag bort tistlar. Mysigt med hästsällskap när man pysslar. Tyvärr såg jag andra växter som jag automatiskt såg till att rensa bort. Jag tror tyvärr att det var stånds. Det är en växt som är giftigt för hästar och som fanns vid ett stall där jag tidigare haft Malchic. Jag hittade ett verktyg som funkade jättebra och var så nöjd med min insats! Även rabatterna behöver tas om hand och jag ska ta mig an det med, men det är klart att jag prioriterar hagen ;-)


Utöver trädgården är landskapet otroligt vackert nu med alla blommande rapsfält och all grönska. Rapsfält har varit gula i många veckor nu och det måste vara ovanligt tidigt... För ett par veckor sedan försökte jag fånga skönheten av rapsen i solnedgång...



Och i dagsljus från hästryggen...

4 kommentarer:

  1. Och allt är alldeles ditt eget gumman...Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja, det känns verkligen underbart!!!
    Förresten så visar det sig att någon äggtjuv är kvar ändå för jag hittade äggula utsmetat på äggen idag... Innan har de försvunnit spårlöst, men nu har man mer ledtrådar...

    SvaraRadera
  3. Trist med stånds, men hästarna brukar gilla att äta tistlar iaf. Jättevackert landskap! Här har försommaren som var kommit av sig, det regnar och regnar. Och är för svalt i luften för att vara behagligt. Karina

    SvaraRadera