måndag 19 maj 2014

Såhär vill Malchic se ut...

Malchic är en häst med extrem integritet och under vissa delar av året är han dessutom superkänslig i pälsen, vilket gör att man har mycket diskussioner kring hur man ska ha det. Han är normalt sett väldigt trevlig och vi har ett samspel på väldigt lika villkor. På sistone nu när han är så känslig i pälsen har han dock varit svår att prata med i ryktningen. Jag vet att det är svårt för honom och tar det lugnt och mjukt och mest med bara händerna som jag vet att han föredrar, men han har ändå huggit i luften och det känns så tråkigt. Jag är mån om att lyssna och göra vad jag kan för att respektera hans önskemål samtidigt som han inte får göra vad som helst utan ändå visa respekt trots att han får visa vad han känner. Jag upplever att det inte bara känns bra utan att det även ger resultat för om jag någon dag haft lite bråttom och inte lyssnat så bra är han mycket värre nästa gång, medan det blir bättre och bättre när jag är lyhörd.

Jag ryktar inte mer än nödvändigt när han är så öm i pälsen och unnar oss lite extra barbackaritter. Igår blev det en sådan och jag tog bara på honom repgrimman med tyglarna i hagen, satt upp och red iväg hem till min beteshage. Filippa hade varit med i stallet och jag hade henne i flexikoppel medan jag red. Det var längesedan jag red med vovvarna, men jag blev sugen på att prova det oftare. Malchic fick beta medan Filippa fick gå in och det är så härligt att kunna unna honom att få se ut som en smutsgris ibland... <3

2 kommentarer:

  1. Han är fin trots leran! Gorby är också känslig, främst om han får sån där hård lera över ryggen när han har lång päls. Annars går det bra att borsta. Även om han är ytterst skeptisk till att borsta bort leran i ansiktet ibland. ;) Karina

    SvaraRadera
  2. Han är en söt smutsgris men "mormor" kommer o drar honom i luggen om han bits :)
    Han kanske vill lära dej att ta dej mer tid med var sak...och ta det lugnt.
    Har du hört om bakterierna( i hagar) som drabbat hästar i Skåne jag blev orolig över dina hästar? Kram mamma

    SvaraRadera