söndag 4 maj 2014

Vilken hästhelg!

Denna helgen har verkligen varit full av hästar! Igår var jag, Helena och Tolstoy på ridtur med basjkirer och basjkirfrälsta. Det var supertrevligt och tiden går alldeles för fort när man har så mycket intressant att prata om. Jag blev motiverad att träna Malchic på att åka transport så att jag kan ta med honom en annan gång! Det vore verkligen jättekul, även om det gick bra att promenera med ett islandshäststo som var glad över att få följa med. Efter ritten och fika följde ett par med hem till oss för att träffa vår flock och Adilliya gick direkt fram för att gosa med gästerna. Det är så otroligt kul att träffa andra basjkirtokiga! Man bara bubblar över av basjkirprat och ändå hinner man inte prata om mer än en bråkdel av det man önskat. Jag hoppas att vi ses snart igen och en fördel med att vara med i styrelsen i basjkirhästföreningen är att man får extra anledning att umgås med dessa fantastiska basjkirmänniskor :-)

Idag var det också hästar på schemat för det var dags för första kurstillfället för Förskola för unghästar som min instruktör Ewa Angantyr håller i. Adilliya är så ny än att jag tycker att hon behöver få landa ytterligare och lasttränas innan vi åker någonstans och går på kurs, så jag var fotfolk. Jag tycker att det ger jättemycket att se hur andra gör och hur deras unghästar är och reagerar. Det var verkligen lärorikt och inspirerande! Jag ser fram emot nästa kurstillfälle om en månad.

När jag kommit hem var det dags för Adilliya att komma ut på promenad igen och hon tycker verkligen om att hitta på saker. Vi gick förbi prasslande hösilagebalar som stressade upp henne, men hon blir inte okontaktbar, utan går ändå villigt fram till det läskiga trots att hon inte är helt lugn. När vi gick vidare blev hon snabbt lugn igen och vi gick in i ridhuset som ligger ungefär en kilometer från oss. Det blåste och vinden ven i ridhuset, men det var lugnt. Hon nosade mest nyfiket i sanden och tittade sig runt innan vi gick hem igen. Hon är så duktig <3

Malchic hade ridits fem dagar i rad i veckan, men vilade fredag och lördag så idag fick vi hitta på något litet iallafall. Det blev uppvärmning med bommar, sedan barbackaritt hem till mig där han fick beta en stund medan jag hämtade hundarna. Sedan blev det träning av öppna från marken innan vi gick tillbaka tillsammans med hundarna. Han gick jättefin öppna trots att det var längesedan vi tränade det och det är så härligt att se hur han anstränger sig för att göra rätt. Tänk vilka underbara hästar jag har <3

1 kommentar:

  1. Härligt! Så skoj att läsa om, och ritten/promenaden verkar ha varit underbar! :) Karina Intressant med unghästträningen med!

    SvaraRadera