måndag 5 januari 2015

En lång härlig hästdag

I lördags var jag hos min ridinstruktör Ewa Angantyr på dagen och jag red hennes underbare Lipizzaner Lillebror med barbackapad i skogen. Han är så maffig och har jättestora rörelser. Det är härligt att gunga med i hans stora steg och han är så lyhörd och fin, men det det är en utmaning för höfterna (eller vad det kan tänkas vara) att sitta så brett ;-)

På kvällen var det dags för mina egna hästar och med månskenet som lyste upp och kastade skarpa skuggor kändes det fortfarande som dagen trots att solen lagt sig för länge sedan. Malchic fick en barbackatur och efter Lillebrors stora rörelser kändes Malchic ännu bekvämare än vanligt. Han har verkligen otroligt mjuka rörelser och det känns som att vi är ett när vi flyter fram över fälten. I galoppen blev han lite rädd för något, men trots att han tog några snabbare språng och laddade lite åt sidan, var jag hela tiden kvar i balans.

Adilliya fick en liten promenad och hon var jätteduktig! Dagen innan var vi i ridhuset och då hade vi lite problem med travövergångar för första gången och jag kom på att hon aldrig tidigare behövt så stora signaler från mig så hon förstod inte. Hon lyssnar ju normalt sett på min tanke och energi och när hon inte gjorde det förstod hon inte vad jag menade när jag försökte driva med änden på ledrepet. Det handlade nog om att jag inte var mitt bästa jag den dagen och jag kom ganska snabbt på det och sedan gick det bra. Tillbaka till promenaden i månskenet så gick travövergångarna jättebra och det var en härlig promenad!

2 kommentarer:

  1. Vi såg nog en lippizanerhäst idag, här i Torrevieja, har aldrig sett en häst röra sej så, med höga graciösa benlyft så dansade den nästan fram lite i ultrapid.... Jag blev helt betagen, den kördes och var svart men hade lite hovskägg... kan de ha det??? Har fotat den så du får se;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte att det var en Lipizzaner utan snarare Frieser eller P.R.E., ser gärna en bild :-) Helge hälsar! Kram

      Radera