söndag 18 januari 2015

Malchic som distanshäst och Adilliya som handhäst

Det har verkligen varit en underbar hästhelg! Igår var jag och Malchic ute i knappt sju timmar och Helena och Tolstoy mötte upp för en underbar ritt längs Vombsjön och i den nyfunna underbara skogen med travspår och sagolika skogsstigar. Hästarna var pigga och glada vi njöt i fulla drag allihop och lever på euforin länge. Jag imponeras av Malchics kondition och även efter alla timmar och mycket trav och galopp i sandigt underlag i transparent var han pigg och fräsch hela vägen hem. Han segar sig verkligen första dryga halvmilen innan vi möter upp Tolstoy, men sedan har han en energi som aldrig tar slut och det är en sann fröjd att få spendera dagen med honom <3

Idag tänkte jag att Malchic skulle få ta det lite lugnt efter gårdagens strapatser och Adilliya fick följa med som handhäst. Min ena syster följde med, men hon behövde inte hjälpa till och jag tappade inte Adilliya en enda gång. Malchic kan få för sig att sparka andra hästar när han är på det humöret, men han var jätteduktig och verkade uppskatta Adilliyas sällskap. Han är tydlig i sitt språk så sparkar och bett kan förutspås och han är inte elak, utan är bara duktig på att uttrycka sig och när han då låter Adilliya gå jättenära och till och med hoppa till mot honom när hon blev överraskad utan att han har något emot det värmer det i hjärtat. Adilliya ville gärna äta lite av det frodiga gräset på stubbfältet, men hon slutade snart med sådana försök och hon var verkligen jätteduktig! Hon följde med fint och lyssnade jättefint på både mig och Malchic. Vi travade till och med lite och båda hästarna var tydligt glada över denna roliga aktivitet. Jag är så stolt över mina älskade hästar!




Det ser lite konstigt ut för att jag och Malchic är precis i en nedförsbacke



Hon gick mest bakom, men här var det skönast att gå i kanten och hon gick så fint och följsamt parallellt med Malchic


6 kommentarer:

  1. Blir så lycklig när jag läser om Adilliya.
    Uppfödarmatten blir glad över sådan duktig tjej <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det glädjer mig och jag förstår att du är stolt!

      Radera
  2. Så härligt! Ni är otroligt duktiga allihop. Jättefina bilder! Kram Karina

    SvaraRadera
  3. Jag är imponerad av DIN kondition. Red inte Linn;)

    SvaraRadera