torsdag 1 januari 2015

Fyrverkerier livar upp

Jag bor verkligen ute på landet och man hade kunnat hoppas att det då inte skulle vara så mycket fyrverkerier, men redan någon dag innan nyår började det smälla. Filippa bryr sig inte alls om det vilket är jätteskönt, men hästarna blir lite uppstressade.

Jag var ute och red Malchic på kvällen innan nyårsafton och han blev orolig över något han såg, men jag tror att det grundades i den ökade stressnivån av smällarna under dagen. Även tidigt på dagen på nyårsaftonen smällde det och hästarna sprang runt i hagen med huvudena högt och vore de arabhästar hade de haft svansarna på ryggen...

Jag var ute med Malchic en ordentlig runda och han var mest avslappnad och fin med mycket trav i behagligt tempo, men sådant han inte kände igen blev han jättenervös över så han var tydligt påverkad av uppståndelsen.

Adilliya fick komma ut en kort promenad med med lite övningar på det vi tränade i ridhuset senast och hon var jätteduktig och helt avslappnad. Hon ville så gärna komma med ut och hon får verkligen lugn av att få vara med en, vilket känns jätteskönt!

Man var lite orolig att det skulle bli jättejobbigt för hästarna vid tolvslaget och att de skulle rusa runt i hagen ännu värre än på dagen. Under kvällen gick det i perioder och de stod tidvis relativt lugnt, men sprang även runt i både trav och galopp kortare stunder. Vid tjugo i tolv fick de sin kvällsmat i hönät och de började äta direkt vilket kändes bra. Tidigare år har det varit ganska mycket springande vid tolvslaget och nu med en häst till kunde det ju bli värre då de två unga basjkirtjejerna kan stressa upp varandra, men det var faktiskt lugnare i år än i fjol. De stod och spanade på fyrverkerierna i fjärran och smällandet flöt in i vart annat så det kändes ganska lugnt, men när grannar smällde stora raketer nära så blev det lite läskigare tyckte dem. Det var dock inte så farligt, men de bajsade flera gånger var och Malchic sökte precis som tidigare år stöd hos Tolstoy, som nog inte förstår hur viktig han är för flocken när det verkligen gäller. Malchic framstår ju gärna som en tuffing, men jag vet ju att han är en liten nallebjörn där innerst inne och då är det skönt att han får stöd av trygge Tolstoy. Att jag och Helena fanns där gjorde säkert också stor skillnad för alla hästarna lugnades av det.

Man hade önskat att vi hade ytterligare någon äldre trygg individ som kunde sprida lugn så att de inte behövde springa runt alls, men att det inte verkar bli värre utan snarare bättre år från år känns ju jättebra. Vi får hoppas att det håller i sig!

Idag blev det sjötur för mig och Malchic igen och vi var ute i över fyra timmar. Malchic var riktigt seg i början och det var först efter att Tolstoy och Helena mötte upp oss som han blev riktigt pigg. Jag kan tänka mig att oron kring fyrverkerierna har tagit på krafterna, men det känns ju skönt att han verkar ha slappnat av ordentligt nu!

Gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar