fredag 12 september 2014

Clinic med Noora Ehnqvist

För precis två veckor sedan hade jag förmånen att få träffa en människa som öppnade mina ögon och fick mig att se världen i så många fler färger och dimensioner än jag kunnat ana. Jag har väntat med att skriva om det på bloggen för jag hade hoppats att jag skulle finna ord om jag bara lät det smälta, men jag tror faktiskt att det inte finns ord och jag får göra mitt bästa ändå.

Min ridinstruktör Ewa Angantyr hade frågat om jag ville vara med och hjälpa till på en hästkurs som skulle hållas hemma hos henne. Jag hade verkligen inga enorma förväntningar och varken jag eller Ewa hade tidigare träffat engelsktalande Noora Ehnqvist från Finland, men jag tänkte att det var klart att jag ville vara med och hjälpa till och lära. Det var fyra deltagare med häst och tio deltagare utan häst. Gruppen bestod  av hästmänniskor som redan vandrat långt från traditionell hästhantering och allas tacksamhet över att finna samhörighet lyste och präglade gruppen. Redan från början uppmuntrade Noora till att alla verkligen skulle se varandra och dela med sig av tankar och känslor och atmosfären var väldigt varm och öppen på ett sätt som jag aldrig tidigare upplevt ens med människor som redan känner varandra. Man såg det i blicken på deltagarna och jag var själv så berörd att jag var tårögd under nästan hela de tre dagar som kursen varade.

Jag skulle inte säga att det var en hästkurs utan mer som en kurs i livets mening och självutveckling. Genom att vara i balans och harmoni i sig själv ger du optimala förutsättningar för dig att kommunicera med din häst och hästen speglar dig så om du är medveten om din egen energi, balans och rörelser kan du få din häst att röra sig hälsosamt samt vara harmonisk och i balans. Det är de fyra delarna "body", "mind", "feelings" och "spirit" som man ska se till att ha med sig i all samvaro med hästen och när man vill lära en häst något är det viktigt att inte glömma någon del. Jag beklagar att jag använder de engelska orden, men jag finner inte bra ord så jag försöker förklara lite.

"Body" står för att kroppen ska vara med på ett sätt som den klarar och som stärker, sträcker ut eller på annat sätt är bra för kroppen. Fysiska spänningar, obalans, otakt, och annat vill man motverka.

"Mind" står för att hästens intellekt ska vara med. Man menar att kommunicera så att hästen förstår och utvecklar färdigheter. Man vill undvika frustration och missförstånd.

"Feelings" står för att man alltid ska värna om hästens känslor. Här kommer hästens vilja in och om hästen inte vill och känner negativa känslor inför något ska man lyssna på och respektera det.

"Spirit" är det som är svårast för mig att beskriva, men det handlar om att låta alla följa sin sanna natur och förverkliga sina drömmar och verkligen blomma. För en individ kan det handla om att få känna sig stor stark och stolt medan en annan brinner för att få känna närhet och skänka värme.

Noora hade en helt otrolig förmåga att sätta ord på och förklara sådant som öppnade mina ögon... Hon pratade om hur ens energi och andning hänger ihop och hur känslor som stress, oro, ilska, irritation med mera gör att ens andning inte kommer ner i magen utan håller sig kring hjärttrakten och att spänningar fortplantas uppåt vilket bland annat ger stela axlar. Hon berättade även hur andningen och känslorna även hänger ihop med muskeln "psoas" som sammanlänkar ryggraden med benen. Det kommer jag inte att försöka förklara och inte heller de "body awareness"-övningar som vi gjorde. Under min vecka som veckoelev hos Ewa förra sommaren började jag arbeta med att bli medveten om och kunna påverka min energi och att se hur hästarna tydligt reagerade på det gav mig ett enormt uppvaknande. Noora visade att den glimt jag fått var som ett ljus genom en port som stod på glänt och att om man öppnar porten på vid gavel strålar hela världen i ljuset från porten. Noora hjälpte mig att öppna porten och det finns så mycket att se och upptäcka och jag kommer att utforska långsamt. Som jag ser det vet jag inte vart porten leder, men ljuset som sköljer därifrån ger världen fler färger och dimensioner än jag tidigare sett. Jag förstår att det låter helt flummigt och det är en liknelse, men jag önskar att alla fick möjlighet att lyssna till sina känslor och sin kropp med en så underbar guide som Noora. Tänk så många som har ont i nacken eller känner sig stressade och aldrig har hört talas om "psoas" eller fått verktyg som skulle kunna göra underverk.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst och berätta hur Noora träffade mitt i prick när hon efter min presentation berättade att "att ta hand om" kan vara något som hindrar en från att få ner andning och energi i sitt centrum precis som stress och oro. Jag skulle även kunna försöka beskriva hennes stund med Ewas Lipizzaner Lillebror som är ett minne som jag bär med mig för resten av mitt liv, men sådant saknas det ord för.

Filippa var också med på kursen och låg mycket i mitt knä och gosade vilket gjorde allting ännu mer fantastiskt. Jag känner fortfarande att jag saknar ord och att jag bara försökt förmedla en bråkdel, men det känns bra att jag har försökt och jag hoppas att ni vet att jag fortfarande är naturvetenskaplig och med båda fötterna på jorden... Jag rekommenderar alla att träffa Noora Ehnqvist om ni får möjlighet och jag hoppas träffa henne snart igen!

5 kommentarer:

  1. jag har lärt mig mycket av en av våra hästar på mitt jobb. jag masserar han flera ggr i veckan och under det året jag har gjort det så har han lärt mig otroligt mycket om kroppsspråk och energi :)
    jag gav han mycket morötter från början (även nu men inte lika mycket) för att han ens skulle vilja komma i närheten av mig då han är en som under flera år inte velat komma in från hagen när man ska hämta han. är jag stressad eller kom in i hagen med attityden att självklart ska jag få tag i den här hästen så var det lika bra att inte gå in överhuvudtaget ;), visste jag att jag endast hade ca tio min på mig att ta in han så var det heller inte lönt att gå in. men går jag in och tar mig tid att ge de andra lite godis och gosa med de så vill han följa med :D
    kan till och med gå bredvid han utan att hålla i ledrepet ;)
    några ggr har han visat att han inte vill komma in fast att jag är lugn och avslappnad. då har jag respekterat det och låtit han vara. älskar denna häst så otroligt mycket :D. känns som ett privilegium att få massera han och vara i hans närhet :D
    / ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man lär sig så oerhört mycket av hästarna <3

      Radera
  2. Hallo flummi....skojar bara ;) En variant av Yoga kanske känner igen det där.....Bra att du tar hand om dej själv, det är viktigt "du vet väl om att du är värdefull" spelade vi på vårt bröllop, den spelar jag nu för dej.... sätt på Youtube :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade den med Carola på Spotify... Tack! <3

      Radera
  3. Verkar fantastiskt! :) Kram! :) Karina

    SvaraRadera