tisdag 30 september 2014

Lisa, Britta och Anna välkomnas

Kanske avslöjar namnen från barnen i Bullerbyn att det är hönsflocken som fått tillökning. Igårkväll åkte jag nämligen till Österlen för att köpa tre tio veckor gamla unghönor. De är också skånska blommehöns och två av dem har hätta, det vill säga tofs på huvudet. Blommehöns med hätta härstammar från Vomb, vilket ligger bara en mil från mig. Det känns lite extra kul :-)

Unghönorna var oroliga i bilen på vägen hem och de fortsatte pipa när de placerats på en sittpinne i hönshuset. De stora hönorna tittade storögt på nykomlingarna och jag flyttade dem till en sittpinne längre bort. Allt verkade lugnt och när jag vaknade och kollade till dem vilade de lugnt trots att Emil som vanligt börjat gala emellanåt. Senare på morgonen medan jag pysslade med hästarna hörde jag hur hönorna kacklade oroligt. Då hade Emil och Madicken gått ut och börjat picka i godan ro, men de andra satt kvar uppe på sittpinnarna och tittade oroat på unghönorna som nu vaknat och börjat picka i sig mat och utforska hönshuset. Jag försökte locka ut de stora och Mia-Maria kom ut, men de andra två fick sitta kvar och vänja sig vid nykomlingarna.

Jag var lite orolig att hönorna skulle vara dumma mot de små, men det känns som att det kommer att gå bra. Kom dock på att Will skulle kunna se dem som intressant byte och trots att han är den mest kärleksfulla katt man kan tänka sig så är han även den mest effektiva jägaren... Will får iallafall vara inomhus idag medan jag är på jobbet så får jag försöka känna av läget...
Nyanlända i hönshuset... 

Smakar maten och utforskar...

Jag hoppas kunna visa bättre bilder snart!

4 kommentarer:

  1. Så fantastiskt söta!!!! Jätte kul att få se de små krabaterna <3 Emmy

    SvaraRadera
  2. Har de börjat värpa....vi behöver ägg ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De börjar nog värpa till våren :-)

      Radera