onsdag 24 september 2014

Miljöinspektören har problem med dricksvattnet

Igår fick jag förhandsbesked om att det är höga halter koliforma bakterier i mitt dricksvatten som jag tog prov på i måndags. Jag har inte låtit analysera vattnet tidigare av rädsla att få besked som jag inte är redo för, men nu kände jag att det var hög tid. En mycket kunnig kollega hade tittat på min brunn innan jag köpte huset och allt såg bra ut. En liten oro har jag haft och när resultatet nu kom som en smäll i magen slungades jag tillbaka till tiden då svampen i källaren och bankens krångel oroade mig som värst. Ibland önskar jag att jag hade någon att dela allt med, men jag påminns snabbt om att jag har familj och vänner som alltid är med mig och bakterier är inte så farligt. Tidpunkten för beskedet var väldigt olämpligt då jag jobbat över, var hungrig och stressad över att jag skulle göra flera ärenden innan jag skulle få komma hem och äta och sedan hinna med hästarna. Filippa är hos mamma så jag passar på att jobba riktigt långa dagar...

Väl hemma såg jag till att trotsa mörkret och komma ut barbacka på en pigg och glad Malchic innan jag en lång stund stod hos Adilliya och njöt av ljudet från flockens lugna tuggande.

Det var precis vad jag behövde och idag har mina kollegor också lugnat mig. Jag har ju inte blivit sjuk, så även om jag såklart ska vidta åtgärder och inte låta gäster dricka mitt vatten är det inget akut sålänge inte det slutliga resultatet visar mer bekymmer. Håller tummarna! Vad gör lite (eller mycket...) bakterier när man lever i paradiset?

4 kommentarer:

  1. Vet du varför du har saltsyra i magsäcken....precis för att ta död på bakterier....så det ordnar sej gumman:)

    SvaraRadera
  2. Jag har hört att vissa företag som inte är helt seriösa, ALLTID hittar fel på folks vatten, oavsett. Min kompis fick i princip drickförbud på sitt, men det fanns nåt att göra, minns inte vad, skulle kosta åtskilliga tusenlappar. De lämnade då in prov på ett annat ställe, och fick reda på att det inte var så farligt. Så är det sånt där gratisprov du lämnat kan du nog ta det med en nypa salt! Och kolla med ett annat lab med. Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din omtanke, men jag jobbar ju med sådana frågor så labbet är tillförlitligt. Får se vad slutresultatet blir!

      Radera
  3. Haha, ja just, glömde! ��

    SvaraRadera